• Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą

Ćwiczenia na kręgosłup. Co zrobić, aby uciążliwy ból minął?

Ćwiczenia na kręgosłup. Co zrobić, aby uciążliwy ból minął?

Siedzący tryb pracy, ale także niewłaściwa postawa są częstym powodem bólu kręgosłupa. Dodatkowo na kondycję naszych pleców mogą wpływać rozmaite schorzenia, takie jak dyskopatia czy wady postawy, stres, nadwaga, a nawet zbyt częste chodzenie w butach na wysokim obcasie. Poniżej kilka wskazówek, jakie ćwiczenia na kręgosłup możesz wykonać, kiedy odczuwasz nieprzyjemny ból w plecach.

Wśród najlepszych aktywności pomagających zmniejszyć lub pozbyć się uciążliwych dolegliwości, fizjoterapeuci i specjaliści wymieniają pływanie, zwłaszcza kraulem, które odciąża kręgosłup, ale także jazdę na rowerze (ważne, żeby odbywała się ona na równej powierzchni), nordic walking czy pilates. Należy jednak pamiętać o tym, aby ruch miał umiarkowaną intensywność i nie doprowadził do przeciążeń mięśni i stawów. Pamiętaj, że kręgosłup to niezwykle ważna część twojego ciała, pozwalająca na jego utrzymanie i koordynację ruchową, dlatego oprócz prawidłowej postawy, która jest kluczowa, wzmacniaj go i ćwicz, kiedykolwiek nadarzy się okazja.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa – czy powinno się ćwiczyć na siłowni?

O to, czy powinno się i jak ćwiczyć na siłowni najlepiej zapytać trenera, który na każdej siłowni jest do dyspozycji. Warto także pomyśleć o prywatnym treningu personalnym, podczas którego instruktor dokładnie rozpisze i przygotuje ćwiczenia, które można wykonywać na swoje dolegliwości bólowe, a także podpowie jak ćwiczyć w domu. Świetnym rozwiązaniem na wzmocnienie mięśni grzbietu będą ćwiczenia na orbitreku czy rowerku stacjonarnym. Dla fanek grupowych zajęć fitness i ćwiczeń dla kobiet polecamy szczególnie te, które świetnie działają na mięśnie pleców i pozwalają zapobiegać urazom. W grafikach swoich klubów fitness szukaj zatem zajęć rozciągających o umiarkowanej intensywności czy nazywanych często po prostu Zdrowy Kręgosłup.

Ćwiczenia na zdrowy kręgosłup a joga

Joga to idealne rozwiązanie dla twojego kręgosłupa, które łączy w sobie ćwiczenia i medytację. Poprawia siłę mięśni, sprawia, że są bardziej elastyczne i rozciągnięte, a plecy i cały kręgosłup lepiej ukrwione. Trzeba jednak pamiętać, aby wszystkie pozycje wykonywać powoli i z wielką starannością. Bardzo ważna jest także nauka prawidłowego oddychania. Zatem zanim zaczniesz w domu, warto pójść na zajęcia do szkoły jogi, gdzie doświadczony instruktor pokaże ci, jak wykonywać wszystkie pozycje i stworzy zestaw ćwiczeń, kompleksowo dopasowany do twojego wieku i dolegliwości.

kobieta wykonująca ćwiczenia na kręgosłup w domu
Unsplash

Zobacz także: Węglowodany – co jeść, by czuć się zdrowo i wyglądać dobrze?

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup. Sprawdź, jak szybko je wykonać

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup powinien wykonywać każdy bez wyjątku. Wykonanie ich przed i po treningu zapobiega urazom i zmniejsza prawdopodobieństwo nadwyrężenia. Dodatkowo, jeśli pracujesz w biurze i przez osiem godzin siedzisz przed komputerem, będzie idealnie, jeśli codziennie znajdziesz chwilę, aby wykonać kilka ćwiczeń rozciągających i odciążyć kręgosłup. Poniżej kilka prostych ćwiczeń, które możesz wykonać nawet w czasie przerwy w pracy.

  • Skrętoskłony. Przyjmij pozycję stojącą, nogi w rozkroku, ręce wyciągnięte w bok. Prawą ręką staraj się dotknąć lewej stopy i odwrotnie. Powtórz ćwiczenie.
  • Koci grzbiet. Wykonaj przysiad podparty, dłonie oprzyj na podłodze, ręce na szerokość barków. Następnie staraj się wypchnąć klatkę piersiową w górę i wytrzymaj 10 sekund. Następnie opuść plecy w dół. Powtórz kilka razy. Ćwiczenie to świetnie rozciąga kręgosłup.
  • Przyjmij pozycję stojącą. Połóż ręce na odcinku lędźwiowym i wyprostuj plecy. Pochyl się do tyłu i po chwili wróć do pozycji wyjściowej. Powtórz ćwiczenie.
  • Pozostań w pozycji stojącej w lekkim rozkroku. Spleć ręce ze sobą i wyciągnij się do góry. Wydłuż kręgosłup i następnie ciągnij ręce do tyłu.

Ćwiczenia z piłką na kręgosłup bez wychodzenia z domu

Idealnym rozwiązaniem, jeśli borykasz się z wadami kręgosłupa, będą ćwiczenia z wykorzystaniem piłki, które pozwolą odciążyć stawy, zniwelować ból, a także wymasować plecy. Poniżej znajdziesz kilka propozycji, jakie możesz wykonać w domu, wybierając ulubioną muzykę do ćwiczeń. Warto pamiętać także o tym, że wykonując niektóre ćwiczenia na płaski brzuch, możesz nie tylko cieszyć się idealnym ciałem, ale także wzmocnić swoje plecy.

  • Połóż się na macie, a nogi ugięte w kolanach umieść na piłce. Dłonie splecione za głową postaraj się unieść wraz z ramionami. Pamiętaj, aby nie odrywać kręgosłupa od podłoża. Powtórz ćwiczenia 10 razy.
  • Połóż się na macie, wyprostuj nogi tak, aby twoje stopy oparte były o piłkę. Następnie unieś miednicę do góry i postaraj się wytrzymać około 5 sekund. Powtórz ćwiczenia 10 razy.
  • Połóż się na piłce i oprzyj na niej całe plecy. Zegnij kolana tak, aby były pod kątem prostym, a stopy silnie oprzyj na ziemi. Rozstaw szeroko łokcie, ręce połóż za szyję i unieś tułów, tak jakbyś chciała wykonać brzuszki. Wytrzymaj kilka sekund i powtórz ćwiczenie.
  • Połóż się na piłce, tak aby dłonie i stopy były na podłodze. Następnie staraj się wygiąć kręgosłup zgodnie z kształtem i płaszczyzną piłki.

Ankieta

Zobacz więcej ankiet
Zobacz więcej ankiet
Aplikacja: Planer ślubny - odliczanie dni do ślubu