• Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą

Czy ćwiczenia na stres faktycznie pomagają? Sprawdź, które z nich warto wypróbować!

Redakcja
Czy ćwiczenia na stres faktycznie pomagają? Sprawdź, które z nich warto wypróbować!

Każdy z nas w codziennym życiu mierzy się z mniejszą lub większą dawką stresu. Stresujące sytuacje mogą dotykać nas zarówno w pracy, jak i w obszarze spraw prywatnych. Nasz organizm bardzo szybko reaguje na stres, przez co nasze samopoczucie i funkcjonowanie bywają mocno zaburzone. Jak sobie z tym radzić? Warto wypróbować ćwiczenia na stres, które pozwolą nam ukoić nerwy, odzyskać wewnętrzny spokój, rozluźnić spięte mięśnie i po prostu zrelaksować się. 

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na zdrowie, również psychiczne. Osobom, które regularnie doświadczają dużej dawki stresu, zaleca się nawet codzienne uprawianie różnych form sportu. Niezależnie od tego, skąd bierze się stres, warto włączyć w swój tygodniowy plan odrobinę przyjemnej aktywności fizycznej, która na chwilę pomoże nam się oderwać od problemów i rozluźnić. Ruch często sprawia, że łatwiej spojrzeć nam na trudy codzienności z dystansem i większym spokojem.

Zacznijmy od tego, że tak naprawdę każdy rodzaj aktywności fizycznej może pomóc nam w walce ze stresem. Najważniejsze, aby samodzielnie znaleźć tę formę ruchu, która nie tylko pomaga nam zwalczyć niepokojące nas objawy stresu, ale także sprawia nam prawdziwą przyjemność. Wtedy łatwiej będzie nam zmotywować się do regularnego ćwiczenia, a nasz organizm będzie w naturalny sposób wytwarzał endorfiny – hormony szczęścia, niezwykle istotne w walce z napięciem, zmartwieniami i lękiem. Jeśli zastanawiasz się zatem, jak ćwiczyć w domu lub poza nim, aby zwalczyć stres, poniżej znajdziesz praktyczne wskazówki!

Ćwiczenia na stres – jakie formy zajęć i aktywności będą najlepsze?

Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, każdy powinien znaleźć odpowiednią dla siebie aktywność, która pomoże mu zredukować napięcie. Ćwiczenia na stres mogą być zatem bardzo spokojne, relaksujące i wyciszające, ale niektórzy zdecydowanie wolą rozładowywać nieprzyjemne emocje podczas bardzo energetycznych aktywności. Najważniejsze, by wypróbować różne ćwiczenia odstresowujące i wybrać te, na które nasz organizm reaguje najlepiej.

Jeśli zastanawiasz się, jak ćwiczyć na siłowni lub po prostu w klubie sportowym, aby pozbyć się stresu, zapytaj trenera personalnego lub pracowników recepcji o formy zajęć, które poleciliby w tym celu. Niemal w każdym fitness klubie znajdziesz zajęcia grupowe doskonale nadające się dla osób borykających się ze stresem. Będą to zatem zajęcia o następujących nazwach: stretching (ćwiczenia rozciągające), zdrowy kręgosłup, pilates, joga, gimnastyka korekcyjna, body balance, portdebras, body ball, ovo ball, animal flow, body art czy po prostu ćwiczenia relaksacyjne. Na stres doskonałe są bowiem wszelkie te zajęcia, które robi się w wolnym tempie, z wykorzystaniem muzyki relaksacyjnej, w pomieszczeniu z przygaszonymi światłami, z pomocą spokojnego i cichego głosu instruktora. Takie zajęcia grupowe pomagają się wyciszyć, uspokoić myśli, ukoić wnętrze. Jeśli znajdziesz w grafiku wybranego klubu sportowego jedne z powyższych zajęć, to koniecznie je wypróbuj i sprawdź, czy pomogą ci w walce ze stresem.

Mamy oczywiście świadomość, że wiele osób preferuje odstresowywanie się z pomocą bardziej energetycznych zajęć. W tym wypadku możemy polecić różne formy tańca, takie jak np. dance aerobic, zumba, salsation, latino, step czy nawet… taniec brzucha. Jeśli radosna i pełna pozytywnej energii muzyka do ćwiczeń dobrze na ciebie wpływa i pomaga ci zapomnieć o stresie, to na pewno spodobają ci się zajęcia tego typu.

Powiedzmy sobie wprost – czasem, by pozbyć się stresu, trzeba się… “wyżyć”. Można to zrobić np. podczas uprawiania boksu i różnego typu sztuk walki. Można spróbować także intensywnego treningu dla nieco bardziej zaawansowanych, np. crossfit, tabata, trening obwodowy, TRX. Wszelkie zajęcia wzmacniające także mogą pomóc w zwalczaniu stresu.

kobieta ćwiczy jogę na łące
Unsplash

Joga na stres – doskonałe rozwiązanie dla poszukujących ukojenia

Joga to ćwiczenia dla kobiet i mężczyzn, które znajdziesz w ofercie niemal każdego klubu sportowego. Spokojne zajęcia prowadzone przy akompaniamencie relaksującej muzyki mogą być prawdziwym ukojeniem dla duszy i ciała. Proponowane są one nie tylko osobom zestresowanym codziennymi obowiązkami, ale nawet dla osób z poważnymi problemami natury psychicznej, np. depresją. Dlaczego warto pójść na jogę, gdy jesteśmy zestresowani?

  • Joga na stres polega na wykonywaniu konkretnych asan czyli pozycji, w których ciało usuwa w naturalny sposób napięcie, zmęczenie, a cały nasz organizm maksymalnie się dotlenia.
  • Regularna praktyka jogi pomaga w osiągnięciu równowagi emocjonalnej, złapaniu dystansu do siebie, świata i otaczających nas problemów.
  • Poprzez zastyganie w określonych asanach rozluźniamy mięśnie, koimy układ nerwowy i przywracamy sobie energię.

Takie ćwiczenia relaksacyjne na stres dają efekty nawet po pierwszym razie, dlatego zdecydowanie warto je wypróbować!

Ćwiczenia oddechowe na stres – jak i kiedy je wykonywać?

Niezwykle polecane ćwiczenia na stres, które może wykonywać każdy w dowolnym miejscu, bez żadnego dodatkowego sprzętu to z pewnością ćwiczenia oddechowe relaksacyjne. Nawet mając różnego typu ograniczenia, które uniemożliwiają nam uprawianie sportu (np. kontuzje), możemy wykonywać ćwiczenia oddechowe, gdyż z pewnością nam one nie zaszkodzą. Do ich wykonywania nie trzeba mieć dobrej kondycji i nawet osoby początkujące doskonale sobie z nimi poradzą.

Ćwiczenia oddechowe na stres możesz wykonywać samodzielnie w domu. Podstawą jest spokojna muzyka relaksacyjna, która wprowadzi cię w odpowiedni nastrój. Spraw, by w pomieszczeniu panował przytulny półmrok (np. zasłoń zasłony). Zapal świecę – jeśli lubisz, może być zapachowa. Usiądź w wygodnej pozycji (np. po turecku), połóż się na macie lub zastygnij w ulubionej pozycji z jogi, jeśli ją znasz. Skoncentruj się maksymalnie na oddechu, starając się w pełni go kontrolować i świadomie doświadczać powietrza, które wypełnia twoje płuca. Co jakiś czas wstrzymuj odddech na dłuższą chwilę, następnie na zmianę rób krótsze wdechy. Pozwól swojemu ciału popłynąć i zachowuj się tak, jak ono ci dyktuje. Taka chwila dla siebie z pewnością pomoże ci się odstresować.

Jeśli ćwiczenia oddechowe relaksacyjne wykonywane samodzielnie sprawiają ci trudność, możesz włączyć sobie filmik na youtube, na którym instruktor krok po kroku wprowadzi cię w stan rozluźnienia. Prowadzący będzie ci mówił, co w danej chwili powinieneś robić, aby ćwiczenia oddechowe na stres miały jak największą skuteczność. Sprawdź, czy wolisz ćwiczyć samemu, czy z pomocą mentora, a na pewno spodoba ci się taka forma relaksu!

Ankieta

Zobacz więcej ankiet
Zobacz więcej ankiet
Aplikacja: Planer ślubny - odliczanie dni do ślubu