• Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą

Dieta lekkostrawna – oczyść swój organizm i poczuj się lekko!

Redakcja
Dieta lekkostrawna – oczyść swój organizm i poczuj się lekko!

Sposób żywienia wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Stwierdzenie „jesteśmy tym, co jemy” wcale nie jest przesadzone. Jeśli przyjmujemy ciężkostrawne produkty, spożywamy wiele cukru, możemy czuć się ciężko i ospale. Z tego względu tak ważne jest, by raz na jakiś czas przyjrzeć się diecie, jaką utrzymujemy i spróbować zmiany korzystnej dla naszego organizmu.

Wśród wielu modnych w ostatnim czasie propozycji, jakimi są np. słynna dieta Dukana czy bardzo bliska natury dieta paleolityczna, inaczej dieta paleo, wciąż niedoceniana jest prosta klasyczna dieta lekkostrawna. Każdy z nas przynajmniej kilka razy w życiu z pewnością ją przyjmował – czy to w okresie rekonwalescencji po chorobie czy też w wieku dziecięcym. A może warto ją stosować również jako świadomą formę odżywiania? Zobacz, jakie są zalety diety lekkostrawnej dla twojego organizmu i ciesz się lekkością!

Dla kogo dieta lekkostrawna jest najlepsza?

Dieta lekkostrawna to dieta, której założeniem jest spożywanie produktów nieobciążających żołądka i całego układu pokarmowego. Ich trawienie powinno być łatwiejsze i korzystnie wpływać na pracę poszczególnych organów. Dieta lekkostrawna polecana jest przede wszystkim osobom, które chorują na stany zapalne żołądka, jelit, a także w okresie po operacji. Bardzo często dietę lekkostrawną stosują małe dzieci, które dopiero uczą się przyjmowania poszczególnych, bogatszych produktów.

Celem diety lekkostrawnej nie jest ograniczenie przyjmowania kalorii, jednak w praktyce poprzez formę przyrządzania posiłków, ma takie konsekwencje. Wynika to przede wszystkim z przyjmowania potraw gotowanych, pieczonych, a unikania dań tłustych i smażonych. Kluczowe jest spożywanie posiłków o stałych porach i w małych porcjach w myśl zasady – mniej, ale częściej. Podobne działanie do diety lekkostrawnej może mieć dieta oczyszczająca, której zadaniem również jest odciążenie organizmu, a przy tym oczyszczenie go z zalegających toksyn.

Dieta lekkostrwana – co jeść?

W diecie lekkostrawnej kluczowe jest ograniczenie potraw tłustych, które mogą zalegać w żołądku. Dieta lekkostrawna, jak sama nazwa wskazuje, polega więc na unikaniu ciężkich potraw na rzecz lekkich posiłków – zatem, co jeść? Wbrew pozorom lista lekkostrawnych potraw wcale nie jest tak uboga. Wystarczy, że zrezygnujesz ze sposobu przyrządzania dań polegającego na smażeniu na głębokim tłuszczu i zastąpisz tę formę pieczeniem oraz gotowaniem. 

Dopuszczone są niemalże wszystkie rodzaje mięs, choć najlżejszy jest kurczak, indyk czy cielęcina. W diecie lekkostrawnej polecane są delikatne, młode warzywa, najlepiej gotowane i przecierane. Warto zrezygnować z warzyw wzdymających i zawierających duże ilości błonnika, który podrażnia jelita. Nie musisz natomiast rezygnować z tłuszczu. Dozwolony jest olej słonecznikowy, rzepakowy, oliwa z oliwek, a także masło i chuda śmietanka.

Przyrządzanie posiłków w diecie lekkostrawnej nie jest może tak proste, jak wtedy, gdy twoja dieta jest pudełkowa lub przygotowywana ze specjalnych preparatów np. dieta Cambridge, ale nie jest też tak wymagające, jak w diecie wg ściśle określonego harmonogramu (dieta kopenhaska). Pieczenie i gotowanie pozwalają zaoszczędzić też wiele czasu – wystarczy, że dobrze rozplanujesz proces przygotowywania posiłków.

dieta lekkostrawna
Unsplash

Dieta lekkostrawna dla dziecka

Dieta lekkostrawna to również bardzo dobra dieta dla dziecka. Posiłki powinny zawierać jak najmniej tłuszczu, można stosować chude mięsa i wędliny oraz gotowane warzywa i owoce. Wszystkie dania powinny być bardzo delikatnie przyprawione, szczególnie jeśli dany produkt wprowadzany jest po raz pierwszy. Wówczas możliwe jest przetestowanie, czy dziecko nie ma uczulenia na daną potrawę.

W przypadku dzieci dopuszczalne metody przyrządzania posiłków to również gotowanie i w miarę upływu czasu – pieczenie. Chude ryby można odpowiednio komponować z kaszą, buraczkami, marchewką czy białym ryżem. Podobnie z produktami mięsnymi. Dziecięcy podwieczorek może zawierać przekąski z dżemami, wafle, a także dojrzałe owoce. Pamiętaj, by były one bez pestek. Dobrze przyswajane i popularne w ostatnim czasie są gładkie dżemy oraz zupy kremy, które dodatkowo odciążają układ pokarmowy maluszka.

Dieta lekkostrawna po operacji

Dieta lekkostrawna jest również bardzo ważna w przypadku rekonwalescencji po operacji. To właśnie wtedy organizm potrzebuje przede wszystkim niezbędnych składników wspomagających regenerację, ale też produktów i potraw, które nie będą go obciążały.

Dieta lekkostrawna w okresie przed i po operacją ma zatem ściśle określony jadłospis, szczególnie, gdy operacja dotyczy narządów układu pokarmowego.

W zależności od schorzenia, dieta lekkostrawna może przyjmować różne warianty, np. dieta trzustkowa w przypadku zapalenia trzustki, wątrobowa, której celem jest obniżenie parametrów wątrobowych, czy dieta po usunięciu woreczka żółciowego. W każdym z tych przypadków dieta lekkostrawna ma zbawienne skutki, działa regenerująco i leczniczo na organizm. Nierzadko po kilku tygodniach stosowania diety lekkostrawnej można powrócić do włączania cięższych produktów i wrócenia do standardowego żywienia. Niekiedy też dietę lekkostrawną z powodów medycznych utrzymuje się przez kilka miesięcy, a nawet lat. Z tego względu tak ważne jest odpowiednie dobranie produktów, które dostarczają niezbędnych składników odżywczych.

Jakie produkty są najlepsze przy diecie lekkostrawnej 

Jeśli dieta lekkostrawna cię przekonuje lub z różnych względów powinnaś ją stosować, poznaj listę artykułów, które są dobrze tolerowane. W ten sposób łatwiej będzie ci przyrządzać różnorodne posiłki. Wbrew pozorom dieta lekkostrawna wcale nie oznacza, że możesz spożywać nieliczne produkty. Wręcz przeciwnie – lista jest bardzo długa, a ograniczenia dotyczą raczej sposobu ich przygotowywania.

Dietetycy polecają przede wszystkim chude mięso – wołowinę, cielęcinę, kurczaka, indyka i zawierające wiele cennych składników ryby. Możesz na zmianę piec dorsza, sandacza czy solę. Warto jednak zrezygnować z tłustych ryb takich jak makrela. Mięsa możesz doprawić pietruszką, majerankiem, koperkiem i sokiem z cytryny. Do tego dozwolone są różnego rodzaju kasze, ryże, płatki owsiane, a także jasne pieczywo (najlepiej czerstwe). Jeśli dobrze tolerujesz laktozę, jedz nabiał – jogurty, chude sery, mleko. Warto spożywać także jajka gotowane na miękko lub w koszulkach – są bardziej lekkostrawne. Wśród warzyw poleca się gotowane marchewki, buraki, cukinię i dynię. Jeśli lubisz chrupkie kanapki, możesz dodać do nich sałatę i plaster pomidora. Dla tych, którzy kochają słodycze poleca się miękkie dojrzałe owoce, kompoty truskawkowe lub jabłkowe z cynamonem, soki owocowe, galaretki, musy owocowe oraz kisiele.

Podsumowując, dieta lekkostrawna to dieta, której celem jest przede wszystkim odciążenie i regeneracja organizmu. Pozytywnym skutkiem ubocznym diety jest utrata zbędnych kilogramów z powodu dostarczania mniejszej ilości tłuszczu. Dieta lekkostrawna pozwala na łączenie efektów zdrowotnych z utrzymaniem dobrej sylwetki. Z uwagi na pozytywne działanie jest rekomendowana przez wielu lekarzy i dietetyków. Zanim jednak zdecydujesz się na dietę lekkostrawną przez dłuższy czas, skonsultuj się ze specjalistą i wykonaj podstawowe badania, które pozwolą na diagnozę twojego stanu zdrowia. 

Oceń artykuł

Ankieta

Zobacz więcej ankiet
Zobacz więcej ankiet