• Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą

Fleksitarianizm – czym jest elastyczny wegetarianizm?

Fleksitarianizm – czym jest elastyczny wegetarianizm?

Odpowiedni sposób żywienia to fundament prowadzenia zdrowego stylu życia i dbania o swoją sylwetkę. Często jednak wybór określonej diety wiąże się z wieloma wyrzeczeniami i restrykcjami. Jak sobie z nimi poradzić i co zrobić, aby stosowany jadłospis szybko się nie znudził? Z pomocą przychodzi fleksitarianizm – dieta, która w ostatnim czasie zyskuje coraz szersze grono zwolenników. Na czym polega i jakie korzyści za sobą niesie – sprawdźcie w artykule!

Pisaliśmy już o diecie 8-godzinnej, a także diecie Dukana, oczyszczającej czy tej wysokobiałkowej. Dziś kilka słów na temat diety określanej mianem elastycznego wegetarianizmu! Poniżej wszystko, co powinniście wiedzieć na jej temat!

Dieta fleksitarianizm – co to takiego?

Nazwa diety pochodzi od angielskiego słowa flexible oznaczającego coś giętkiego i elastycznego. To rodzaj odżywiania, opierający się na założeniach wegetarianizmu, ale dopuszczający sporadyczne spożywanie mięsa oraz ryb. Co kryje się za słowem “sporadyczne”? Nie ma wyraźnie sprecyzowanej ilości czy liczby dni, w których można jeść produkty pochodzenia zwierzęcego. Fleksitarianizm polega tylko na ograniczeniu tego rodzaju składników w diecie.

Bazę fleksitarianizmu stanowią ziarna zbóż, głównie pełnoziarniste, warzywa i owoce, będące źródłem witamin, minerałów oraz błonnika, nabiał i jaja, a także nasiona roślin strączkowych (ciecierzyca, soja, soczewica, bób, groch), które stanowią doskonały zamiennik białka zwierzęcego oraz orzechy i przyprawy. Osoby stosujące ten rodzaj diety spożywają sporadycznie białe mięso takie jak kurczak czy indyk, starając się jednocześnie unikać mięsa czerwonego i tłustego, a więc wołowiny, wieprzowiny czy baraniny.

O czym w szczególności pamiętać, decydując się na dietę fleksitariańską?

Podstawą tego sposobu odżywiania jest oparcie codziennego menu na produktach roślinnych. Warzywa stanowią bazę fleksitarianizmu, owoce mogą pojawiać się w formie przekąski na drugie śniadanie lub deseru. Niezwykle istotnym punktem diety jest również spożywanie mniejszej ilości mięsa, które stanowić ma jedynie dodatek do planowanego jadłospisu i jednocześnie poszukiwanie dla niego roślinnej alternatywy. Ważną kwestią w fleksitarianizmie jest sięganie po najwyższej jakości produkty od sprawdzonych, lokalnych dostawców. Kwestia ta dotyczy nie tylko mięsa, ale również zakupu nabiału, warzyw i owoców. W diecie ważne jest również wzbogacanie posiłków o świeże zioła i przyprawy, a także pestki nasion czy orzechy.

warzywa i owoce - fleksitarianizm
Envato

Zobacz także: Dieta lekkostrawna – oczyść swój organizm i poczuj się lekko!

Dieta fleksitariańska – poznaj jej zalety!

Fleksitarianizm jako trend żywieniowy niesie za sobą wiele zalet. Do głównych korzyści diety zalicza się:

  • poprawa stanu zdrowia – odpowiednie proporcje między spożyciem białka zwierzęcego i roślinnego to podstawa budowania zdrowia i odporności. Ograniczenie mięsa w diecie, które oprócz białka zawiera również tłuszcz i sód pozwala na redukcję poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi, a także zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób serca, nowotworów czy cukrzycy
  • mniejsza kaloryczność spożywanych posiłków – prowadzone badania dowodzą, że stosowanie diety bogatej w warzywa przyczynia się do redukcji masy ciała. Ograniczenie nasyconych tłuszczów ma również pozytywny wpływ na obniżenie ryzyka wystąpienia nadwagi i otyłości.
  • brak restrykcji – możliwość spożywania mięsa i ryb pozwala na dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości białka pochodzenia zwierzęcego, a także kwasów tłuszczowych omega-3 i witaminy B12, których na próżno szukać w produktach roślinnych.
  • ochrona środowiska – często wybór konkretnej diety wynika nie tylko z troski o własne zdrowie, ale także z pobudek ideologicznych. Fleksitarianizm doskonale wpisuje się w ten kanon. Zakup mięsa ze sprawdzonych hodowli przyczynia się do znacznej poprawy warunków, w jakich żyją zwierzęta.
przyprawy i orzechy
Envato

Zobacz także: Rollmasaż – idealny sposób na ujędrnienie ciała!

Fleksitarianizm – jadłospis pełen warzyw!

Fleksitarianizm zwany inaczej elastycznym wegetarianizmem to również swego rodzaju przygotowanie do przejścia na dietę, która całkowicie eliminuje spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego. Jakie składniki powinny znaleźć się zatem w jadłospisie fleksitarianina?

Jak już wcześniej zostało wspomniane podstawą diety fleksitariańskiej są warzywa. Do przygotowanie dietetycznego menu warto sięgnąć zarówno po te zawierające skrobię, a więc groszek, kukurydzę czy słodkie ziemniaki, jak i te, które są jej całkowicie pozbawione (papryka, marchew, kalafior, brukselka, fasolka szparagowa i wiele innych).

Nie należy zapominać także o białku roślinnym, które znaleźć można m.in w soi, soczewicy czy roślinach strączkowych. Warto postawić również na nasiona, otręby i orzechy, a więc siemię lniane, migdały, orzechy nerkowca, orzechy włoskie, masło orzechowe, kokos, płatki owsiane, jaglane czy nasiona chia. Nie należy zapominać o odpowiedniej dawce owoców, a także ziołach i przyprawach (bazylia, oregano, kurkuma, mięta, imbir, sos sojowy czy ocet jabłkowy), które wzbogacą smak i dodadzą aromatu przygotowywanym potrawom.

Ankieta

Zobacz więcej ankiet
Zobacz więcej ankiet
Aplikacja: Planer ślubny - odliczanie dni do ślubu