• Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą

Jak medytować, aby osiągnąć pełną harmonię i spokój?

Jak medytować, aby osiągnąć pełną harmonię i spokój?

Medytacja to sztuka ćwiczenia umysłu polegająca na wyciszeniu, skupieniu oraz uporządkowaniu myśli, które często – kiedy żyjemy na wysokim obrotach i w ciągłym biegu – zaprzątają naszą głowę. Co zrobić, aby wcisnąć reset, dać sobie czas na oczyszczenie umysłu oraz odpoczynek i jak medytować, aby osiągnąć odprężenie i spokój? Przeczytajcie w artykule!

Jak zacząć medytować, czyli co musisz wiedzieć o medytacji

Medytację praktykowano już od czasów starożytnych i stanowiła ona część tradycji i wierzeń ludów. Najbardziej jednak zakorzeniła się w duchowości i religiach Wschodu takich jak buddyzm, hinduizm, taoizm czy konfucjanizm. To właśnie dla wyznawców tych religii medytacja to jedna z trzech głównych praktyk prowadzących do osiągnięcia Nirwany.

Formy medytacyjne odnaleźć można także w chrześcijaństwie czy islamie. W chrześcijaństwie stanowią one rodzaj modlitwy kontemplacyjnej, polegającej na czytaniu Biblii oraz skupieniu całej uwagi na Bogu i osiągnięciu z nim bliższej relacji.

Po dawce historii czas na trochę praktycznej wiedzy dotyczącej medytacji. Sprawdź, może ten rodzaj ćwiczenia ciała i umysłu szczególnie przypadnie ci do gustu.

Jak medytować w domu?

Niejednokrotnie pewnie z twoich ust padło stwierdzenie, że medytacja nie jest dla ciebie, bo rozpiera cię energia i zwyczajnie nie możesz się skupić. Nic bardziej mylnego! Wystarczy, że odpowiednio i poważnie podejdziesz do tematu, a wkrótce do perfekcji opanujesz sztukę medytacyjną!

Na pewno zapytasz od czego rozpocząć? Spiesząc zatem z odpowiedzią, podpowiadamy… od pozytywnego nastawienia i chęci! Zacznij od małych kroków. Nie musisz medytować od razu przez pół godziny, bo szybko zniechęcisz się do tej praktyki. Wystarczy, że znajdziesz na początku 2-3 minuty na medytację. Taki czas pozwoli na nabranie systematyczności, ale także pewności w sztuce medytacji.

Co jeszcze Ci się przyda? Odpowiednie miejsce do ćwiczeń, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał, ani Cię rozpraszał. Znajdź przestrzeń, w której czujesz się dobrze i pewnie. Może to być na przykład mata, ale także fotel lub krzesło. Wybierz także optymalny czas na medytację. Określenie stałej pory medytacji to często klucz do systematyczności. Możesz medytować na przykład zawsze rano, zaraz po przebudzeniu albo wieczorem.

A wreszcie wybierz pozycję, która najbardziej Ci odpowiada. Medytując, musisz mieć pełną wygodę i komfort. Możesz wybrać pozycję kwiatu lotosu, w siadzie skrzyżnym, w siadzie japońskim, na krześle czy poduszce do medytacji a nawet w pozycji półleżącej lub leżącej. Od Ciebie zależy także, czy będziesz medytować z zamkniętymi, czy otwartymi oczami. Najważniejsze, aby podczas sesji zapewnić sobie ciszę i pełne skupienie.

Para pokazująca jak medytować
Envato

Zobacz także: Quiz dla par jako pomysł na nudne popołudnie lub… ciekawą zabawę weselną!

Jak nauczyć się medytować – poznaj techniki medytacji

Każdy z rodzajów i technik medytacji ma inne cechy oraz zalety. Najważniejsze jest jednak to, aby dopasować technikę medytacji do swoich preferencji, podobnie jak robisz to, wybierając określoną dyscyplinę sportową czy ćwiczenia na kręgosłup, które chcesz wykonywać.

Jak zatem ćwiczyć w domu sztukę medytacji? Poniżej kilka technik, z których możesz skorzystać!

  • Medytacja Zen – to buddyjska technika medytacji odbywająca się w pozycji siedzącej ze skrzyżowanymi nogami. Ważne w niej jest to, aby plecy były wyprostowane, a oczy zwrócone ku ziemi, co pomaga w utrzymaniu koncentracji. Praktyka ta może odbywać się na kilka sposobów na przykład poprzez skupienie na oddechach. W momencie wzięcia wdechu rozpoczyna się odliczanie od 10 do 1 i następnie od nowa, aż do momentu zakończenia sesji. Jeśli twój umysł w trakcie liczenia zdekoncentruje się, należy rozpocząć liczenie od początku.
  • Medytacja z mantrą – czyli nic innego jak medytacja z konkretnym słowem, które zazwyczaj nie ma żadnego znaczenia, ale pomaga w skupieniu uwagi. Medytując, należy przyjąć pozycję wyprostowaną, siedzącą, zamknąć oczy i wewnątrz przez całą sesję powtarzać mantrę na przykład (om, so-ham czy yam).
  • Medytacja uważności (Mindfullness) – praktyka spopularyzowana na Zachodzie, która czerpie korzenie z buddyjskich tradycji medytacyjnych. To często technika, od której rozpoczyna się przygodę z medytacją, a polega ona na kontroli oddechu oraz skupianiu się na towarzyszących doznania i emocjach bez ich oceniania.
  • Medytacje prowadzone – to medytacje przeprowadzane z wykorzystaniem technik audio, a nawet video. Mogą one odbywać się na kilka sposobów, na przykład poprzez głos osoby prowadzącej, której zadaniem jest tak pokierować uwagą ćwiczącego, aby doprowadzić do stanu pełnej medytacji, może to być także forma relaksu, któremu towarzyszą odgłosy natury i muzyka relaksacyjna.
młoda kobieta medytująca w domu
Envato

Zobacz także: Jak ćwiczyć w domu i zadbać o swoje zdrowie? Poznaj sprawdzone porady!

Sposób na wyciszenie się i inne korzyści płynące z medytacji

To, że medytacja pozwala na osiągnięcie wewnętrznego spokoju, harmonii i równowagi, to z pewnością większość już wie. Ale praktyka ta ma także zbawienny wpływ na inne aspekty naszego życia i codziennego funkcjonowania. Jakie?

  • redukuje stres – medytacja stanowi naprawdę doskonałe ćwiczenia na stres,
  • wyzwala energię i siły witalne, zapewniając pełną regenerację ciała i umysłu,
  • pomaga w walce z bezsennością, poprawiając jakość snu i skracając czas zasypiania u osób cierpiących na problemy ze snem,
  • zapewnia lepszą odporność organizmu, a tym samym gwarantuje mniejszą podatność na wirusy i choroby,
  • pomaga w walce z depresją, łagodząc stany depresyjne,
  • poprawia koncentrację oraz rozbudza w nas kreatywność,
  • wyzwala hormony szczęścia i radość,
  • spowalnia proces starzenia się organizmu,
  • redukuje ból oraz zapewnia większą odporność na wszelkiego rodzaju dolegliwości,
  • gwarantuje lepszy i szybszy metabolizm, a więc pomaga także w odchudzaniu,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, a także pozwala na obniżenie ciśnienia krwi,
  • a jeśli nie wiesz, jak dbać o związek – medytacja pomaga także w budowaniu głębszych i mocniejszych relacji z innymi.

Ankieta

Zobacz więcej ankiet
Zobacz więcej ankiet
Aplikacja: Planer ślubny - odliczanie dni do ślubu