Jak zorganizować ślub i wesele w plenerze?

Jak zorganizować ślub i wesele w plenerze?

Często z góry skazujemy na niepowodzenie myśli o ślubie i weselu w plenerze. A w przypadku letnich miesięcy, zwłaszcza w polskich krajobrazach najważniejszy dzień w życiu przeżyty pod parasolem z gwiazd wydaje się być strzałem w dziesiątkę. Czy organizacja uroczystości w plenerze faktycznie musi spędzić nam sen z powiek?

Jak zorganizować ślub i wesele w plenerze?Niezależnie od tego czy mieszkamy w sąsiedztwie nadmorskich plaż, jednego z mazurskich jezior czy górskich szlaków. Niezależnie od tego czy jest to Warszawa, Poznań czy Katowice – ceremonie w plenerze zawsze odznaczają się unikalną, nieosiągalną nawet dla najlepszych lokali magiczną atmosferą.

Przed przystąpieniem do planowania i realizacji należy jednak dokładnie przeanalizować zakres prac i odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań.

Cywilny czy kościelny?

Zgoda na ślub cywilny

To klasyczne pytanie, przed jakim stają wszystkie pary chcące wypowiedzieć sakramentalne „TAK”. W przypadku ślubu w plenerze pytanie to dodatkowo zyskuje na randze, gdyż przygotowania należy zacząć od uzyskania wymaganej zgody. Bez niej ani rusz. W przypadku Urzędu Stanu Cywilnego nie będzie to stanowiło problemu, bo od 2015 roku za dodatkową opłatą jest możliwość zorganizowania ślubu poza urzędem, opłata ta wynosi 1000zł, a opcja ślubu plenerowego jest dostępna dla każdego.

Zgoda na ślub kościelny

Najczęściej pojawiająca się wątpliwość wiąże się z możliwością uzyskania ślubu kościelnego poza kościołem. Czy to w ogóle możliwe? Uzyskanie przychylności władz kościelnych nie jest sprawą niewykonalną. To, który kapłan udzieli sakramentu tak naprawdę zależy tylko i wyłącznie od wyboru Młodej Pary. Należy jednak wcześniej uzyskać tzw. „licencję” na ślub poza kościołem.

Ważnym czynnikiem decydującym o uzyskaniu zgody jest odpowiednia motywacja i podanie dobrze sprecyzowanych tzw. „uzasadnionych przyczyn” – szczerze wypowiedzianych przez Parę, świadczących o wyjątkowości wybranego miejsca. Dobra argumentacja potrafi zdziałać cuda wśród coraz częściej przychylnych przedstawicieli władz kościelnych. Mile widziane jest również wstawiennictwo księdza, który będzie udzielał ślubu. Przedstawiane propozycje lokalizacji nie mogą być „obraźliwe” bądź lekceważące w stosunku do powagi instytucji jaką jest Kościoła.

Należy również pamiętać, że do składanych wniosków trzeba koniecznie dołączyć zgodę właściciela gruntu wybranej lokalizacji, jak również wszystkie wymagane standardowo dokumenty.

Po uzyskaniu zgody, należy zastosować się do wszystkich wymagań stawianych nam przez urząd, bądź kościół. Dokładne wytyczne bywają różne, jednakże zawsze wśród nich pojawia się konieczność stworzenia miejsca do powieszenia godła w przypadku ślubu cywilnego oraz krzyża podczas ślubu kościelnego.

Ślub i weselna zabawa – oddzielnie czy w jednym miejscu?

Zorganizowanie całości uroczystości w jednym miejscu niesie za sobą wiele plusów. Przede wszystkim pozwala uniezależnić się od często rezerwowanych z przynajmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem najatrakcyjniejszych lokalizacji kościelnych i weselnych, jak również pozwala stworzyć w całości własną, niepowtarzalną oprawę ceremonii. Komfort swobodnego wyboru interesującej nas daty i łatwość zgrania jej z terminami urzędników bądź księży jest szczególnym przywilejem, którego na rynku weselnych lokalizacji nie uzyskamy. Przy sprawnej organizacji, dobrym doborze podwykonawców oraz dopilnowanym solidnym zaangażowaniu można wszystko dopiąć na ostatni guzik w kilka tygodni, do tego w całkiem przystępnej cenie. Luksus pleneru wcale nie musi kosztować majątku. Zakładając identyczną liczbę gości oraz z góry ustalając przewidywany limit budżetu, koszty mogą być porównywalne. Co więcej, sam pomysł jest już na tyle atrakcyjny, że często nie ma szczególnej potrzeby starać się na siłę zaskoczyć czymś więcej.

Tylko ślub w plenerze

W przypadku zdecydowania się tylko na ślub w plenerze rozsądne jest zorganizowanie go w pobliżu miejsca przyjęcia weselnego. Zminimalizuje to zarówno koszty całej uroczystości, zaoszczędzi sporo czasu. Dodatkowo z pewnością będzie można liczyć na pomoc właścicieli czy też obsługi wynajętego lokalu.

O czym nie wolno zapomnieć?

Liczba zaproszonych gości

W trakcie wybierania idealnego miejsca należy wziąć pod uwagę liczbę zaproszonych gości i mieć ją na uwadze podczas wyboru lokalizacji, jak również w dalszym etapie prac. Należy pamiętać, że będzie to istotny element w przypadku rozstawiania namiotów, ułożenia tanecznych parkietów wraz ze stworzenia przestrzeni dla zespołu, bądź DJ-a oraz przygotowania całego zaplecza gastronomiczno-logistycznego (w sytuacji, gdy w pobliżu nie będzie odpowiedniej infrastruktury). Dobrym pomysłem może okazać się podzielenie parkietu na dwie części. Jedną od początku zadaszoną, drugą pozostawioną pod chmurką.

Odpowiednie ustawienie krzeseł, ławeczek, nagłośnienia i zadaszenia

W przypadku ceremonii ślubu należy pamiętać o odpowiednim ustawieniu wystarczającej liczby krzeseł lub ławeczek oraz odpowiednim nagłośnieniu, tak by słowa kapłana lub urzędnika i Nowożeńców były wyraźnie słyszalne dla wszystkich zgromadzonych. Wypadałoby również przeprowadzić próbę, aby nic nie było w stanie nas zaskoczyć. Warto pomyśleć o stoliku, klęcznikach oraz podeście. Podest zapewni dobrą widoczność, bardzo ważną zwłaszcza przy dużej liczbie zaproszonych gości. Nawet w przypadku prognozowanej pięknej pogody, warto zapewnić będące w pogotowiu zadaszenia. Ze względu na warunki atmosferyczne należy poświęcić uwagę stabilności konstrukcji dekoracji. W końcu deszcz to nie najgorsze, co może się przydarzyć. Równie niebezpieczne mogą być mocne podmuchy wiatru.

Istnieje możliwość montażu zadaszenia z kilku pojedynczych namiotów na łatwo rozkładalnym automatycznym stelażu – do zastosowania szczególnie w nieforemnych ogrodach, gdzie można rozdysponować kilka segmentów różnych wielkości i połączyć je rynnami przeciwdeszczowymi tak, aby nie padał nam deszcz pomiędzy szczeliny namiotów. Ponadto dodatkową zaletą jest fakt, iż bardzo szybko namioty można złożyć, gdy tylko pogoda się poprawi.

Przestrzeń w namiocie

Zapewnienie minimalnie większych namiotów na wesele, stworzy lepszą wentylację, jak również doda swobody. Można również pomyśleć o wentylatorach, przy jednoczesnym zapewnieniu ogrzewania na wieczór. Nawet w lipcu czy sierpniu może się przecież zdarzyć chłodniejsza noc. Alternatywą dla tradycji może stać się szwedzki stół. W takiej sytuacji trzeba zapewnić ławeczki, małe stoliczki, bądź huśtawki dające możliwość złapania oddechu podczas zabawy.

Przeciw insektom

Rejony leśne, zwłaszcza w pobliżu zbiorników wodnych mogą przysporzyć uciążliwych problemów z insektami. Lampy odstraszające je to idealne rozwiązanie. Można również skorzystać z usług firm zapewniających pozbycie się intruzów na czas zabawy. Środki stosowane przez nie są w pełni bezpieczne dla ludzi i zwierząt.

Konieczność zamówienia toalet

Wymogiem, o którym nie można zapomnieć jest wynajęcie i przygotowanie odpowiedniej liczby toalet oraz odpowiednim ich ulokowaniu. Kolejki do tego miejsca podczas wesela nie wyglądałyby dobrze.

Przygotowując i wysyłając zaproszenia bądź informując osobiście gości,  warto jasno uprzedzić ich o miejscu przyjęcia. Niespodzianki w takich sytuacjach mogą przez wiele osób zostać negatywnie odebrane.

Ślub i wesele na morzu

Dla wymagających ciekawą alternatywą dla standardowego lądu może okazać się rozkołysana sceneria jezior, rzek czy mórz. Organizacja ślubu i wesela na pokładzie jachtów może być propozycją zarówno na kameralną uroczystość dla kilkunastu osób, jak również wytwornym balem dla setki zaproszonych. Takie przyjęcia można zorganizować zarówno na rodzimych wodach, jak również w najdalszych zakątkach i portach Adriatyku, Pacyfiku czy też Atlantyku. Niestety ceny tych ostatnich zdecydowanie przewyższają większość zakładanych ślubnych budżetów, wiążąc się również z dłuższym okresem trwania uroczystości oraz koniecznością znalezienia odpowiedniego urzędnika bądź księdza.

Z konsultantem ślubnym czy bez niego?

Zabierając się jednak za organizację uroczystości w plenerze warto zdać sobie sprawę, że może to być praca na cały etat przez długi czas. Wymaga zatroszczenia się o mnóstwo drobnych elementów, o których podczas standardowych uroczystości zwykle nawet nie pamiętamy, gdyż albo zajmuje się nimi wynajęty lokal albo nie odgrywają one zbytniego znaczenia w ogólnym odbiorze.

Kiedy mamy dużo wolnego czasu, pomoc agencji ślubnych wydaje się zbędna. Wedding planner okazuje się jednak nieoceniony podczas załatwiania formalności, przedstawiania listy zaufanych podwykonawców, opracowania planu awaryjnego, a przede wszystkim czuwania nad sprawnym przebiegiem przygotowań i samej ceremonii. Często w praktyce zdarza się jednak, że sama konsultacja podsuwająca ciekawe inspiracje, naprowadzająca na najistotniejsze rzeczy oraz dodająca pewności, że wszystko przebiegnie gładko, wprowadzając przy tym odpowiedni harmonogram prac w pełni wystarcza. Takie uroczystości są zawsze wyzwaniem, a żeby nie utknąć w martwym punkcie, warto czasem zaufać profesjonalistą. Zwłaszcza, kiedy do zaplanowanej daty pozostało niewiele czasu.

KOMENTARZE: 6

  1. Zgadzamy się, że możliwość odbycia ceremonii i wesela w jednym miejscu ułatwia wiele i pozwala zaoszczędzić cenny czas. A dodatkowym atutem jest nieprawdopodobny klimat ślubu na łonie natury.

  2. Super pomysł, ale trudny do zrealizowania. Do takiego ślubu chyba potrzeba pomocy firm, które takimi organizacjami się zajmują, ale jeśli wszystko wyjdzie tak jak należy to efekty na pewno są niesamowite. No i z pogodą trzeba trafić :)

  3. Mojej narzeczonej marzył się taki ślub, ale ze względów na zaistniałą sytuację i pośpiech, musieliśmy brać ślub zimą, więc nie było mowy o ślubie w plenerze.

  4. rozważaliśmy z moim narzeczonym wesele w plenerze, ale ze względu na zmienność pogody we wrześniu, podjęliśmy decyzję, że lepiej nie ryzykować…

  5. Ciężko? Dlaczego wszystko zależy od miejsca, które wybierzemy. U nas to ogród leśny przy restauracji. Trzeba zacząć od zgody USC. Później zarezerwowac oprawę muzyczną, dekoracje, nagłośnienie, krzesła i stół i liczyć na dobrą pogodę.

Dodaj komentarz

  1. Administratorem zebranych danych osobowych jest Master4U Maciej Stypka z siedzibą w Katowicach (40-123), przy ul. Czerwińskiego 6 lok. 316, REGON 241080707, NIP 6342327026, kontakt: rodo@weselezklasa.pl
  2. Wyrażona zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie, bez żadnych negatywnych skutków oraz bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych, którego dokonano przed jej cofnięciem.
  3. Cofnięcia zgody dokonać można dokonać przez wysłanie maila na adres bok@weselezklasa.pl
  4. Odbiorcami (procesorami powierzenia) Pani/Pana danych osobowych będą: podmioty zapewniające obsługę i utrzymanie Serwisu, tj. obsługę prawną, a w przypadku rozliczeń finansowych podmiot wykonujący usługę obsługi kadrowo – księgowej na rzecz Administratora Danych Osobowych oraz podmioty zapewniające obsługę informatyczną i podmioty będące właścicielami oprogramowania do profilowania, w tym podmioty spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Wymiana danych osobowych z ww. podmiotami jest regulowana przez umowy powierzenia danych osobowych bądź zgodnie ze stosownymi regulaminami świadczeniem usług.
  5. Moje dane osobowe będą przechowywane do chwili cofnięcia zgody.
  6. Przysługują mi prawa do:
    • żądania od Administratora danych dostępu do moich danych osobowych;
    • żądania od Administratora danych uzupełnienia, sprostowania moich danych osobowych;
    • żądania od Administratora danych usunięcia lub ograniczenia przetwarzania moich danych osobowych;
    • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania moich danych osobowych;
    • żądania przeniesienia moich danych osobowych;
  7. Ponadto zostałam/łem poinformowany/a, że przysługuje mi prawo do wniesienia skargi do organu nadzoru to jest do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dawniej: GIODO).