• Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą

Joga w domu – podstawowe zasady dla początkujących

Joga w domu – podstawowe zasady dla początkujących

Joga to jedna z najstarszych praktyk samodoskonalenia i wewnętrznego rozwoju, którą z powodzeniem możesz wykonywać samodzielnie. Joga w domu jest doskonałą alternatywą dla zajęć w studio, sposobem na rozpoczęcie przygody z regularną pracą nad swoim ciałem i rozwiązaniem w sytuacjach, gdy nie możesz skorzystać z grupowych zajęć fitness.

Jak zacząć ćwiczyć jogę w domu?

Każde ćwiczenia należy rozpocząć od właściwego przygotowania. Odpowiednio zorganizowana przestrzeń, pozwoli na bezpieczne wykonywanie pozycji jogi i czerpanie wszystkich korzyści, płynących z tego rodzaju aktywności. Ale po kolei. Joga w domu: jak należy się przygotować?

  • Zadbaj o odpowiedni strój – ubranie nie może ograniczać twoich ruchów. Włóż wygodne legginsy (najlepiej za kolano, aby szew nie utrudniał ćwiczeń w pozycji klęczącej), bawełniany t-shirt lub przylegający do ciała top. Ćwiczenia wykonujemy na boso lub w skarpetkach. Nie zakładamy obuwia. Dla większego komfortu zepnij włosy i zmyj makijaż.
  • Znajdź odpowiednie miejsce – jak ćwiczyć jogę w domu w pomieszczeniu pełnym sprzętów lub dziecięcych zabawek? Wygospodaruj trochę wolnego miejsca. Jogę najlepiej ćwiczyć w przestronnych pomieszczeniach, które pozwolą na swobodne wykonywanie ruchów i oczyszczenie umysłu.
  • Przewietrz pomieszczenie – zadbaj o dopływ świeżego powietrza. W zależności od pory roku możesz pozostawić otwarte okno, aby lepiej dotlenić organizm.
  • Stwórz nastrój – kiedy zaczniesz ćwiczyć jogę, szybko uświadomisz sobie, jak dużą rolę odgrywają czynniki zewnętrzne w postaci docierających do nas dźwięków. Jak się zrelaksować podczas pierwszych ćwiczeń jogi w domu? Możemy ćwiczyć w ciszy, wsłuchując się uważnie w nasz oddech lub sięgnąć po utwory skomponowane na potrzeby tego rodzaju ćwiczeń. Muzyka relaksacyjna ma ogromny wpływ na wyciszenie naszego umysłu, szczególnie w warunkach domowych. Z czasem nauczysz się, jak kontrolować krążące w głowie myśli, jak medytować, jak ćwiczyć jogę i osiągnąć wewnętrzny spokój nie tylko podczas ćwiczeń.
  • Zorganizuj niezbędny sprzęt – jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z jogą, nie musisz sięgać po specjalistyczne akcesoria dedykowane tej aktywności. Podstawowe ćwiczenia możesz wykonać bez nich. Antypoślizgową matę zastąp kocem złożonym na pół. Aby się nie ślizgał, połóż go na dywanie. Zamiast klocków do jogi użyj zwiniętego w rulon ręcznika. Jeżeli po kilku tygodniach praktyk stwierdzisz, że joga jest właśnie dla ciebie, zaopatrzysz się w profesjonalną matę, która poprawi komfort twoich ćwiczeń i z powodzeniem będzie ci służyła przez wiele lat.
Kobieta ćwicząca jogę w domu
Pexels

Zobacz także: Czy ćwiczenia na stres faktycznie pomagają? Sprawdź, które z nich warto wypróbować!

Joga dla początkujących – jak zacząć ćwiczyć jogę w warunkach domowych?

Joga w domu jest dla wielu z nas mniej krępująca niż w profesjonalnym studio. Nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych i jest doskonałą alternatywą dla osób, które nie czują się komfortowo, ćwicząc w dużej grupie ludzi. Jak ćwiczyć w domu i od jakich pozycji zacząć? Joga dla początkujących w domu opiera się głównie na 7 podstawowych asanach:

  • tadasana – pozycja do góry,
  • ustrasana – pozycja wielbłąda,
  • svastikasana – siad skrzyżny ze skrętami,
  • marjaryasana – pozycja kota,
  • adha mukha – pies z głową w dół,
  • chatushpadasana – pół mostka,
  • savasana – pozycja nieboszczyka.

Wykonuj ćwiczenia bez pośpiechu, dokładnie, kontrolując oddech i spinając mięśnie brzucha na wydechu. Powyższe pozycje nie wymagają wielkiej sprawności ciała. Uwalniają je od zgromadzonych napięć, rozluźniają i rozciągają wszystkie mięśnie. Ryzyko kontuzji jest w ich przypadku ograniczone do minimum. Jeśl chcesz się dowiedzieć, czy właciwie wykonujesz poszczególne pozycje, możesz skorzystać z zajęć grupowych. W wielu szkołach jogi pierwsze zajęcia są darmowe. Profesjonaliści zweryfikują poprawność twoich ćwiczeń, a ty przekonasz się, czy wolisz zajęcia w grupie, czy w domowym zaciszu.

Joga w domu - jak ćwiczyć
Envato

Zobacz także: Jak zacząć ćwiczyć i utrzymać regularność? Twój organizm sam cię do tego zmusi!

Joga – ćwiczenia w domu odpowiednie dla ciężarnych

Joga jest jedną z niewielu aktywności, które możesz wykonywać bez względu na wiek i płeć. Praktykują ją mężczyźni, dzieci, a nawet przyszłe mamy. To jedna z najpopularniejszych form gimnastyki dla ciężarnych. Oprócz ćwiczeń ruchowych niesie ze sobą wiele korzyści, które ułatwiają poród. Uelastycznia ciało, przygotowuje je do porodu oraz uczy kontrolowania oddechu. Kobiety często zastanawiają się, jakie ćwiczenia w ciąży będą bezpieczne dla nich i dla ich maluchów. Siedzenie w pozycji lotosu wyciszy twój umysł, koci grzbiet poprawi elastyczność pleców, przysiad w rozkroku poszerzy kanał rodny a pozycja drzewa rozciągnie mięśnie ud. Istnieją także ćwiczenia, które poprawią wygląd twarzy. Joga twarzy pomoże ci zatrzymać młody wygląd, zredukuje zmarszczki, zlikwiduje podwójny podbródek i uwydatni kości policzkowe. Pod skórą naszej twarzy znajduje się ponad 50 mięśni, które możesz wyćwiczyć, jak w każdej innej partii ciała. Kiedy zaczniesz z nimi pracować, zwiększą swoje napięcie i zadziałają jak naturalny lifting. Pierwsze efekty zobaczysz już po 3 tygodniach regularnych ćwiczeń.

Joga – jak ćwiczyć by uzyskać zamierzone efekty

Jak często ćwiczyć jogę? Aby w pełni korzystać z dobroczynnego wpływu jogi na twój organizm, musisz ćwiczyć systematycznie. W przeciwieństwie do wielu innych form aktywności jogę możesz (a nawet powinnaś) praktykować codziennie. Lepiej wykonywać ją przez 40 min każdego dnia, niż przez 2h, kilka razy w tygodniu. Zacznij od prostych ćwiczeń, poświęć na nie kwadrans i stopniowo wydłużaj czas sesji. Joga w domu nie wymaga wielkiego przygotowania, nie poświęcasz czasu na dojazd i organizację wielkiego sprzętu. Jeżeli będziesz w stanie wygospodarować na jogę 1-1,5h każdego dnia, twój organizm szybko ci za to podziękuje.

Ankieta

Zobacz więcej ankiet
Zobacz więcej ankiet
Aplikacja: Planer ślubny - odliczanie dni do ślubu