• Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą

Które ćwiczenia w ciąży są bezpieczne i pozwolą ci pozostać aktywną aż do porodu?

Redakcja
Które ćwiczenia w ciąży są bezpieczne i pozwolą ci pozostać aktywną aż do porodu?

Jesteś w ciąży, czujesz się świetnie i wbrew temu, o czym czytałaś – rozsadza cię energia. Lub przeciwnie – czujesz się tak sobie, chcesz się poruszać, by poprawić sobie nastrój i pozostać w formie. Zwykle, jeśli byłaś aktywna wcześniej, a twoja ciąża nie jest zagrożona, możesz, a nawet powinnaś wykonywać ćwiczenia w ciąży. Ale jakie?

I to jest pytanie, które zadaje sobie wiele kobiet. To prawda, że ciąża nie jest chorobą, ale jest to fizjologicznie stan zupełnie wyjątkowy. Dodatkowo dochodzi odpowiedzialność za rozwijające się dziecko oraz ograniczenia, które niosą za sobą kolejne trymestry ciąży. Na szczęście właśnie w tym mogą pomóc odpowiednie treningi, w końcu są specjalne ćwiczenia na stres, o który w ciąży nietrudno. Zrelaksuj się więc i czytaj dalej, by dowiedzieć się, jakie ćwiczenia w ciąży będą dobre dla ciebie.

Jakie ćwiczenia dla kobiet w ciąży są najlepsze?

Przede wszystkim, zanim zdecydujesz się na jakiekolwiek ćwiczenia w ciąży, pamiętaj, by zawsze porozmawiać o tym z lekarzem prowadzącym twoją ciążę. Nawet jeśli czujesz się wyśmienicie i aktywność fizyczna to twoja codzienność, musisz mieć zgodę lekarza na treningi. Gdy już masz zielone światło od ginekologa, pora zacząć ćwiczyć! Przygotuj się do wszystkich ćwiczeń, nie bądź głodna, ale też nie zaraz po posiłku. Ubierz się wygodnie i jeśli chcesz – niech towarzyszy ci odpowiednia muzyka do ćwiczeń.

Najlepsze ćwiczenia dla kobiet w ciąży to te, które sprawią, że będziesz czuła się zrelaksowana, odprężona, a bóle miną. Do najprostszych i najczęściej zalecanych ćwiczeń należą oczywiście spacery na świeżym powietrzu. Tutaj pamiętaj przede wszystkim o tym, żeby to powietrze było faktycznie świeże – zwłaszcza zimą warto sprawdzać jakość powietrza na zewnątrz.

Poza spacerami masz wciąż duży wybór ćwiczeń! Pływanie jest doskonałe jako ćwiczenia na kręgosłup w ciąży, bo nie obciąża stawów, odciąża kręgosłup i jest uznawane za bezpieczne dla większości ciężarnych. Idealnie sprawdzą się też wszelkie formy ruchu typu taniec czy pilates albo zorganizowane ćwiczenia dla ciężarnych.

kobieta w ciąży podczas ćwiczeń trzyma małe buciki
Pexels

Zobacz także: Jakie są rodzaje cery? Sprawdź, który masz i zobacz, jak go pielęgnować!

Ćwiczenia na piłce w ciąży – czy to rozwiązanie dla każdej przyszłej mamy?

Gdy pada pytanie o to, jakie ćwiczenia w ciąży wykonywać, bardzo często pojawia się stwierdzenie, że niezwykle skuteczne i przyjemne są ćwiczenia na piłce w ciąży. I jest to w ogromnym stopniu prawda. Piłka gimnastyczna to sprzęt łatwo dostępny, niedrogi i bezpieczny. Odpowiednio używana może odciążyć stawy i poprawić samopoczucie. Jednak kluczem jest to, by były to właśnie odpowiednie treningi. Jeśli więc zastanawiasz się, jak ćwiczyć w domu w ciąży, to oczywiście piłka gimnastyczna może być doskonałym pomysłem. Pod pewnymi warunkami.

Nie możesz obciążać brzucha i pleców. Wszelkie intensywne ćwiczenia oparte na ciężarze własnego ciała odpadają (chyba że masz zezwolenie od lekarza!). Nawet na początku ciąży zapomnij więc o brzuszkach, pompkach, desce i tym podobnych ćwiczeniach.

Polecane ćwiczenia na piłce w ciąży to przede wszystkim:

  • aktywne siedzenie na piłce – piłka nie jest stabilna, więc wymusza odpowiednią pozycję kręgosłupa,
  • ćwiczenia na kręgosłup – doskonałe jest siedzenie na piłce i opieranie się o ścianę lub też siad na podłodze tyłem do piłki, która jest między twoimi plecami a ścianą, to naprawdę relaksuje.

Wszelkie pozostałe ćwiczenia lepiej skonsultować ze specjalistą. Pamiętaj też, że kołysanie się na piłce w ostatnim trymestrzem ciąży może przyspieszyć akcję porodową. Jeśli więc do porodu zostało ci trochę czasu – lepiej nie ryzykuj!

Ćwiczenia w ciąży w domu czy trening na siłowni?

Jeżeli przed ciążą ćwiczyłaś intensywnie, wiesz, jak ćwiczyć na siłowni, i nie masz przeciwwskazań zdrowotnych, zwykle możesz kontynuować trening w ciąży, tylko w nieco zmodyfikowanej wersji. Również ten na siłowni. Jeśli jednak nie miałaś zbyt wiele wspólnego z tego typu aktywnościami, ćwiczenia w ciąży w domu, basen i spacery powinny ci wystarczyć. Ważne, by słuchać swojego ciała i swojego lekarza!

Natomiast zawsze warto zastanowić się nad zorganizowanymi ćwiczeniami na siłowni. Trening dla kobiet w ciąży poprowadzony przez specjalistę to gwarancja bezpieczeństwa, a to przecież najważniejsze. Są specjalne zajęcia, takie jak aerobik w wodzie, pilates, zdrowy kręgosłup, joga dla ciężarnych. Zwykle pierwsze wejście jest bezpłatne – pójdź więc, zobacz, czy to dla ciebie i zdecyduj.

ćwiczenia w ciąży - joga
Pexels

Zobacz także: Najpopularniejsze imiona dla dziewczynek polskie i zagraniczne

Te ćwiczenia na kręgosłup w ciąży warto robić!

Podczas ciąży bardzo obciążony jest twój kręgosłup. Aby go odciążyć, przygotować do porodu i połogu, warto wykonywać odpowiedni trening pleców. Aby się zainspirować, zobacz 3 najlepsze ćwiczenia na kręgosłup w ciąży:

  • aktywne leżenie na plecach – połóż się na plecach, ugnij nogi w kolanach, wraz z wdechem przenieś wyprostowane nad głowę, z wydechem odprowadź je wzdłuż ciała. Świetne ćwiczenie na każdy koniec dnia,
  • aktywne siedzenie na piłce – wspomniane już wyżej ćwiczenie, które możesz wykonać w domu, podczas pracy, oglądania serialu itp.,
  • koci grzbiet – w pozycji klęku podpartego wyginasz kręgosłup, a następnie wracasz do podstawowej pozycji klęku podpartego.

Poza domem doskonałym pomysłem są: joga lub pilates dla ciężarnych oraz wszelkie aktywności na basenie dla kobiet w ciąży.

Ankieta

Zobacz więcej ankiet
Zobacz więcej ankiet
Aplikacja: Planer ślubny - odliczanie dni do ślubu