Na czym polega dieta dr Dąbrowskiej? Poznaj najważniejsze zasady!

Na czym polega dieta dr Dąbrowskiej? Poznaj najważniejsze zasady!

Dieta dr Dąbrowskiej koktajl z warzyw
Unsplash

Odchudzanie się, nie jest łatwą sprawą. To normalne, że chcesz jak najszybciej zrzucić parę kilogramów, w końcu każdy oczekuje błyskawicznych efektów. Coraz popularniejsze są więc diety eliminujące dużą ilość produktów odżywczych, przez które organizm otrzymuje mniej kalorii i w efekcie szybko traci się na wadze.

Takich diet odchudzających jest wiele: dieta Dukana, czyli wysokobiałkowa, dieta ketogeniczna, a więc wysokotłuszczowa czy wreszcie dieta Dąbrowskiej. O co w niej chodzi? Skąd jej popularność, a także skąd kontrowersje, które dodają jej rozgłosu?

Podstawowe zasady diety Dąbrowskiej

Przede wszystkim nie jest to dieta stworzona z myślą o typowej redukcji wagi. Dieta Dąbrowskiej to dieta lecznicza, stosowana w terapii chorób serca, czasem cukrzycy, ale także otyłości. Powinna więc być stosowana pod kontrolą lekarza, podobnie jak inne diety odchudzające.

Na papierze ta dieta nie wygląda na skomplikowaną. Polega bowiem na spożyciu wyłącznie określonych owoców i warzyw od kilku dni do maksymalnie 6 tygodni. Czas ten zależy od indywidualnych potrzeb. Ze względu na swoją specyfikę dietę tę nazywa się często postem Daniela w nawiązaniu do analogicznej diety owocowo-warzywnej opisanej w Piśmie Świętym (Dn. 1, 12-15).  

Będąc na diecie Dąbrowskiej, nie należy stosować odstępstw. Je się 3 posiłki dziennie o określonych porach: ok. godz.  9, 14 i 19. Tak zwane cheat meals są całkowicie zakazane, a w przypadku tej diety chodzi też o chleb, kaszę czy olej. Do produktów zakazanych zaliczyć należy również kawę, mocną herbatę, alkohol i papierosy.

Po skończonym poście ważne jest stopniowe „wyjście” z diety Dąbrowskiej – zasady mówią o wprowadzeniu najpierw zdrowych tłuszczy, takich jak awokado czy oliwa z oliwek. Istotne jest spokojne wdrażanie kolejnych produktów naturalnych, głównie owoców, ziarn, roślin strączkowych, a wskazana – rezygnacja lub ograniczenie produktów zwierzęcych.

Warzywa na półmisku
Unsplash

Dieta dr Dąbrowskiej – co można jeść?

Choć jest to dieta owocowo-warzywna, to nie każde warzywo i nie każdy owoc są tu dozwolone. Kuracja opiera się więc na warzywach niskoskrobiowych i owocach niskocukrowych. Dozwolone produkty na diecie Dąbrowskiej to:

  • warzywa korzeniowe (marchew, buraki, seler, pietruszka, rzodkiew)
  • warzywa kapustne (kapusta, kalafior, brokuł)
  • warzywa cebulowe (cebula, por, czosnek)
  • warzywa dyniowate (dynia, kabaczek, ogórki)
  • warzywa psiankowate (pomidor, papryka)
  • warzywa liściaste (sałata, natka pietruszki, zioła)
  • jabłka
  • grejpfruty
  • cytryny
  • nieduże ilości jagód

Te warzywa i owoce można jeść w formie surowej, ale również jako zupy, warzywa pieczone czy duszone. Na diecie Dąbrowskiej można też jeść zielone pędy roślin, które najlepiej spożywać w formie soków. Są to: natka pietruszki, seler naciowy, botwina, mniszek, pokrzywa, szczaw, szpinak, brokuł, kapusta, sałata, kiełki lucerny, trawa z pszenicy.

Przykładowy jadłospis na diecie Dąbrowskiej

Co oczywiste, dieta Dąbrowskiej nie jest bardzo urozmaicona, więc warto dbać o to, by dostarczać organizmowi warzywa i owoce w różnych postaciach. Poniżej przykładowy jadłospis na 2 dni:

I dzień:

  • Śniadanie:
    Sok: sok pomidorowy
    Zakwas z buraków
    Surówka 1: tarta marchew z jabłkiem i cytryną
    Surówka 2: surówka z kapusty kiszonej, jabłka i szczypiorku
    Warzywa gotowane: brokuł z koperkiem
  • Obiad:
    Sok: zielony z jabłek i jarmużu
    Surówka 1: surówka ze świeżej kapusty z dodatkiem marchwi i koperku
    Surówka 2: surówka z pomidora z cebulą, przyprawiona octem jabłkowym i bazylią
    Zupa krem z kalafiora z warzywami
    Kompot: z jabłek z dodatkiem przypraw (goździki, cynamon) bez cukru
  • Kolacja:
    Sok: wielowarzywny
    Surówka 1: surówka z selera naciowego i białej rzodkwi z kiełkami brokułu
    Surówka 2: z tartego jabłka z dodatkiem truskawek
    Warzywa gotowane: leczo jarskie z cukinii z pomidorami, cebulą i papryką
    Herbata miętowa
    Owoc: ½ grejpfruta

II dzień:

  • Śniadanie:
    Zakwas buraczany
    Koktajl z kapusty bok choy, kiwi, ogórka i pomarańczy
    Ryż z kalafiora z ogórkiem, pomidorkami, rzodkiewką, szczypiorkiem i selerem naciowym
    Pieczona papryka ze świeżą kolendrą
  • Obiad:
    Krem brokułowy z kiełkami brokuła
    Makaron z cukinii z salsą pomidorowo-bazyliową
  • Kolacja:
    Buraki faszerowane warzywami (papryka, pomidory, marchewka, cebula, czosnek, świeża kolendra, natka pietruszki)
    Kapusta biała z marchewką, kalarepą, szczypiorkiem, koperkiem
    Kiszona kapusta z marchewką i jabłkiem
Jabłka w diecie dr Dąbrowskiej
Unsplash

Dieta Dąbrowskiej – efekty

Dieta postna, a taką jest dieta Dąbrowskiej, musi przynosić efekty w postaci straconych kilogramów. Oprócz tego autorka twierdzi, że podczas postu Daniela w organizmie dochodzi do autofagii, czyli niszczenia chorych, uszkodzonych komórek i otrzymywania z nich glukozy, która jest niezbędna dla serca i mózgu, a która podczas diety owocowo-warzywnej jest dostarczana w bardzo małej ilości. Efektem diety Dąbrowskiej mają też być: regeneracja tkanek, redukcja zmarszczek, rozjaśnianie się blizn czy cofanie się guzów.

Osoby będące na diecie Dąbrowskiej podkreślają jednak, że początkowe dni wiążą się ze spadkiem energii, migrenowymi bólami głowy, biegunkami, wypadaniem włosów i omdleniami. Z czasem organizm przyzwyczaja się do ograniczonej ilości energii i zaczyna przybywać sił.

Ważne jest powolne wychodzenie z diety Dąbrowskiej – tak by nie zyskać efektu jojo. Pomóc w tym może dieta pudełkowa, na której możesz zamówić do domu odpowiednio skomponowane posiłki. Dzięki temu nie będą cię kusić inne, wciąż zakazane produkty w diecie.

Opinie dot. diety Dąbrowskiej

Jak łatwo się domyślić, dieta tak popularna, a przy tym ograniczająca kalorie i składniki odżywcze, musi budzić obawy środowiska lekarskiego.

Poza niską kalorycznością lekarze zwracają uwagę na małą liczbę posiłków, co nie wykształca dobrych nawyków żywieniowych, czyli jedzenia częściej, ale mniejszymi porcjami. Kolejny negatywny efekt diety Dąbrowskiej to rozregulowany metabolizm i spowolniona przemiana materii. W rezultacie szybko po diecie wracają stracone kilogramy.

Część specjalistów zauważa, że organizm nie potrzebuje dodatkowych działań, by się „oczyścić”. Do tego służą organy wewnętrzne, takie jak nerki i wątroba, które przy odpowiednio zbilansowanej, zdrowej diecie, bogatej w urozmaicone i pełnowartościowe posiłki, spełniają swoją rolę doskonale.
O diecie Dąbrowskiej opinie pozytywne mają zwykle osoby, które na niej schudły. Jednak nie należy zapominać, że chudnięcie jest efektem ubocznym postu Daniela, a nie jego celem. To dieta, która prowadzona bez nadzoru lekarza może pomóc zrzucić kilka kilogramów, ale może też doprowadzić do wyniszczenia organizmu. A przy tym „efekcie” diety Dąbrowskiej ewentualny efekt jojo będzie najmniejszym problemem.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz