• Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą
  • Wesele z Klasą

Wesele a koronawirus – nurtujące kwestie w organizacji przyjęć podczas pandemii koronawirusa okiem prawnika

Redakcja
Wesele a koronawirus – nurtujące kwestie w organizacji przyjęć podczas pandemii koronawirusa okiem prawnika

Planowaliście lub planujecie wesele w najbliższym czasie? Jednak trudna sytuacja, związana z epidemią koronawirusa, z jaką przyszło się zmierzyć spowodowała, że musicie zweryfikować lub całkowicie zmienić swoje plany dotyczące organizacji tego wyjątkowego dnia? Macie mnóstwo pytań, na które ciągle brakuje sprawdzonych i rzetelnych odpowiedzi? Przychodzimy z pomocą!

Co zrobić w przypadku konieczności odwołania wesela w związku z koronawirusem? Jak zrezygnować z umowy? Czym różni się zadatek od zaliczki oraz czy koronawirus można uznać za siłę wyższą? Wychodząc naprzeciw zapytaniom, jakie do nas kierujecie, wraz z prawnikami odpowiadamy na najbardziej nurtujące pytania, dotyczące organizacji wesel w czasach koronawirusa.

Pytanie 1. Planując wesele, jeszcze przed koronawirusem, podpisaliśmy kilka umów z usługodawcami. W jednych jest mowa o zaliczce, a w innych o zadatku. Czym to się tak naprawdę różni?

Często te dwie nazwy są mylone i używane zamiennie, natomiast mają one inne znaczenie prawne. Zaliczka nie została uregulowana przez ustawodawcę, natomiast odnośnie do zadatku mamy stosowną regulację w Kodeksie cywilnym.

Najprościej można powiedzieć, że zaliczka jest zwrotna i nie zabezpiecza finalizacji umowy, stanowi tylko pewnego rodzaju rezerwację usługi lub towaru. Wycofanie się z umowy w przypadku zaliczki nie rodzi żadnych konsekwencji finansowych. Z kolei zadatek jest – co do zasady (z pewnymi wyjątkami) – bezzwrotny i jego celem jest zagwarantowanie wykonania umowy.

Podobieństwa i różnice pomiędzy zaliczką a zadatkiem przedstawia poniższa rozpiska:

  1. Umowa nie została wykonana z winy usługodawcy weselnego:
  • Zaliczka – podlega zwrotowi parze młodej w takiej wysokości, w jakiej została wpłacona.
  • Zadatek – zadatek musi być zwrócony parze młodej w podwójnej wysokości.
  1. Umowa nie została wykonana z winy pary młodej: 
  • Zaliczka – podlega zwrotowi parze młodej w takie wysokości, w jakiej została wpłacona.
  • Zadatek – przepada na rzecz usługodawcy weselnego.
  1. Umowa została rozwiązana przez obie strony lub z powodu okoliczności niezależnych od żadnej ze stron (np. siła wyższa):
  • Zaliczka – zostaje zwrócona parze młodej w takiej samej wysokości, w jakiej została wpłacona.
  • Zadatek – zostaje zwrócony parze młodej w takiej samej wysokości, w jakiej została wpłacony.
  1. Umowa została niewykonana z winy obu stron:
  • Zaliczka – zostaje zwrócona parze młodej w takiej samej wysokości, w jakiej została wpłacona.
  • Zadatek – zostaje zwrócony parze młodej w takiej samej wysokości, w jakiej został wpłacony.
kobieta i mężczyzna w maseczkach w czasie epidemii koronawirusa
Envato

Zobacz także: Wesele: jak skutecznie i bezpiecznie zawrzeć umowę na odległość w czasach pandemii?

Pytanie 2. Planujemy wesele w połowie listopada tego roku. Kilka dni temu postanowiliśmy zadzwonić do managera sali weselnej, w której będziemy organizować przyjęcie, aby dowiedzieć się, jak wygląda sytuacja z naszym weselem w dobie koronawirusa. Po przeprowadzonej rozmowie jesteśmy bardzo zaniepokojeni, gdyż okazało się, że sali grozi bankructwo. Przy podpisywaniu umowy wpłaciliśmy zaliczkę w wysokości 10% i zastanawiamy się czy będziemy w stanie odzyskać swoje pieniądze? Co w momencie, gdy firma ogłosi upadłość?

Zaliczka powinna zostać zwrócona. Jeśli sala weselna nie wykona tego obowiązku, to pozostaje wniesienie pozwu o zapłatę i uzyskanie nakazu zapłaty lub wyroku. Natomiast w razie ogłoszenia przez salę upadłości pozostanie jedynie zgłoszenie wierzytelności do masy upadłości – można to zrobić niezależnie od tego, czy wierzytelność jest stwierdzona prawomocnym orzeczeniem (np. wyrokiem czy nakazem zapłaty).

W razie gdy nie dysponujemy wyrokiem czy nakazem zapłaty, to musimy przedstawić wszelkie dowody na istnienie naszej wierzytelności o zwrot zaliczki, m.in. umowę, korespondencję mailową etc. Wierzytelności w postępowaniu upadłościowym są zaspokajane w określonej kolejności – wskazują na to tzw. kategorie wierzytelności. W przypadku zaliczki będzie to kategoria druga. Warto też wskazać, że zwrot należności w postępowaniu upadłościowym rzadko następuje w pełnej wysokości, zwykle jest to jakaś część ustalona przez syndyka w podziale masy upadłości (majątek, który posiadał usługodawca) między wszystkich wierzycieli, którzy zgłosili swoje roszczenia do masy.

koronawirus a wesele
Envato

Zobacz także: Co z naszą podróżą poślubną, czyli o konieczności odwołania wyjazdu w czasie pandemii koronawirusa

Pytanie 3. Nasze wesele było zaplanowane na początek maja tego roku, jednak ze względu na epidemię koronawirusa musieliśmy wesele odwołać. Zależy nam na dokładnie tym samym terminie tyle że w kolejnym roku, ponieważ wybrana data jest dla nas szczególnie ważna. Czy decydując się na organizację wesela w maju 2021 roku usługodawca może zmienić cenę usługi? Chodzi nam głównie o salę weselną.

Zasadniczo sama zmiana terminu wesela nie powinna pociągać za sobą wzrostu ceny usługi. Aneks do umowy będzie obejmował jedynie zmianę terminu wykonania usługi; podwyższenie ceny jednostronnie przez usługodawcę nie będzie możliwe.

Jednakże, jeśli w danej umowie zawarto zapis, że w razie zmiany terminu usługodawca może zmienić cenę usługi, to wtedy zmiana terminu pociągnie za sobą podwyższenie ceny. Zatem wszystko zależy od brzmienia dotychczas zawartej umowy z usługodawcą.

covid 19 pandemia koronawirusa
Pexels

Zobacz także: Wesele w tygodniu może mieć sporo plusów, czyli o konieczności przekładania uroczystości w dobie koronawirusa

Pytanie 4. Od kilku dni bez rezultatu próbujemy dodzwonić się do firmy organizującej catering podczas naszego przyjęcia weselnego. Czy istnieje jakaś szansa na sprawdzenie czy firma nadal działa czy też jej działalność została zawieszona przez koronawirusa? Nasze wesele zbliża się wielkimi krokami, chcielibyśmy wiedzieć z czym musimy się liczyć.

W celu sprawdzenia statusu naszego usługodawcy powinniśmy sięgnąć do dostępnych publicznie ewidencji, czyli w przypadku usługodawcy będącego osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą, jest to Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (www.ceidg.gov.pl), a w przypadku spółek – rejestr przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (www.ekrs.ms.gov.pl). W CEIDG czy KRS sprawdzimy m.in. czy dany przedsiębiorca działa, czy jest aktywny, czy ogłosił upadłość, czy zawiesił działalność lub ogłosił upadłość.

UWAGA: zawiesić działalność może tylko przedsiębiorca (w tym spółka), tylko jeśli nie zatrudnia pracowników.

Pytanie 5. Z umowy z naszym fotografem wyczytaliśmy, że wpłacony przez nas zadatek w przypadku odstąpienia od umowy jest bezzwrotny. Czy ten przepis dotyczy także obecnej sytuacji, kiedy w dobie epidemii po prostu nie możemy zorganizować swojego wesela? Czy koronawirus można uznać za siłę wyższą i liczyć na zwrot wpłaconego zadatku?

Tak, koronawirus Sars-CoV-2, powodujący chorobę COVID-19, może być uznany w konkretnym przypadku za siłę wyższą. Siłę wyższą powinno się odnosić do konkretnego podmiotu. Natomiast nie ma ona charakteru generalnego, tzn. nie dotyczy ona w równym stopniu wszystkich.

Siła wyższa nie została uregulowana przez ustawodawcę; jej definicję wypracowało orzecznictwo i praktyka. Za siłę wyższą uważa się zdarzenie zewnętrzne, o charakterze przypadkowym lub naturalnym (żywiołowym), nie do uniknięcia, takie, nad którym człowiek nie panuje lub któremu nie jest w stanie się przeciwstawić.

W odniesieniu do branży weselnej, która została dotknięta wprost zakazami wynikającymi z wprowadzenia w Polsce najpierw stanu zagrożenia epidemicznego, a potem stanu epidemii, koronawirus Sars-CoV-2 ma charakter siły wyższej. Z tego względu w takim przypadku, w razie niewykonania umowy z powodu siły wyższej, która jest okolicznością niezależną od obu stron, zadatek nie przepada i powinien być zwrócony w takiej wysokości, w jakiej został wpłacony (zob. art. 394 § 3 kodeksu cywilnego).

Konsultacja prawna artykułu: Katarzyna Rams-Stypka – Radca Prawny

Ankieta

Zobacz więcej ankiet
Zobacz więcej ankiet
Aplikacja: Planer ślubny - odliczanie dni do ślubu