Sala weselna poszukiwana – jak ją wybrać?

Sala weselna poszukiwana – jak ją wybrać?

Rezerwacja miejsca, jeśli chcemy zorganizować przyjęcie weselne, to kluczowe i najważniejsze zadanie. Bez wyznaczonego terminu, trudno zaplanować całą resztę. Gdzie zorganizować wesele? Którą z możliwości wybrać: dom weselny, elegancka restauracja, nowoczesny klub, willa w wiejskim stylu, dwór, pałac czy może zamek?

Sala weselna poszukiwana - jak ją wybrać?Sala weselna ma spełniać nasze oczekiwania, w niej powinniśmy czuć się dobrze i komfortowo, tylko wtedy nasi goście też będą zadowoleni. Nie warto decydować się na określone miejsce, tylko dlatego, że polecają je krewni, sugerują rodzice czy dlatego, iż pracuje tam ktoś z naszych znajomych.

Rezerwacja sali na przyjęcie weselne – nawet 2 lata wcześniej

Wybór sali na wesele to jedna z ważniejszych kwestii związanych z organizacją wesela. Musimy jej dokonać naprawdę najwcześniej: najlepiej rok lub dwa przed ślubem.

Wielkość sali a ilość gości weselnych

Przed wyborem miejsca na przyjęcie weselne należy przede wszystkim określić liczbę gości. Zakres poszukiwań będzie uzależniony od tego, czy planujecie wesele na 50 czy może 150 osób. Sal na dużą ilość osób jest znaczenie mniej na mapie Polski i należy pamiętać, że zwykle terminy są rezerwowane z dużym wyprzedzeniem – często nawet z góry na dwa lata – zwłaszcza, jeśli Parze Młodej zależy na tym, aby tańce odbywały się na tej samej sali, na której znajdują się stoły dla gości, i żeby wszyscy byli umieszczeni w jednym pomieszczeniu.
Miejsc na mniejszą ilość osób jest sporo. Należy pamiętać, że niekoniecznie musi to być lokal, który organizuje wesela co sobotę. Można wybrać swoją ulubioną restaurację i odpowiednio dostosować do swoich potrzeb. Optymalne rozwiązanie oferują domy weselne, które urządzają przyjęcia zarówno mniejsze, jak i ogromne – na kilkaset osób. Kwestię powierzchni rozwiązują, np. zamykając i otwierając dodatkowe skrzydło, które w razie potrzeby pełni funkcję jadalni lub sali tanecznej.

Zazwyczaj około 80% zaproszonych gości weselnych przyjdzie na wesele. Wiele osób wśród pozostałych 20% nie będzie wstanie się określić nawet na tydzień przed ślubem, aby ostatecznie 2-3 dni przed ślubem zawiadomić o swojej absencji. Dlatego nie warto podawać zawyżonej liczby gości. Lepiej managerowi sali weselnej podać mniejszą liczbę (80%), a potem 1-2 tygodnie przed ślubem podwyższyć liczbę gości (w innym przypadku będzie musieli zapłacić sali talerzykowe od osób, których nie będzie na Waszym weselu).

Nie za mała, nie za duża sala weselna

Sala na przyjęcie weselne nie może być za mała, musi swobodnie pomieścić wszystkie zaproszone osoby oraz mieć odpowiednią powierzchnię do tańca. Zbyt obszerny lokal też nie jest wskazany, ponieważ goście po prostu za bardzo się rozproszą i zabawa może nie być z tego powodu udana. Przy wyborze miejsca trzeba wziąć pod uwagę również wiek i preferencje gości – nie warto decydować się na lokal, w którym goście nie będą czuli się komfortowo. Zabawa to wesoły spektakl, więc niech wszyscy będą jej uczestnikami.

Sala weselna na 10 punktów – jak wybrać odpowiednią?

Jeśli już mamy wytypowaną listę potencjalnych miejsc, w których moglibyśmy zorganizować przyjęcie weselne, obejrzyjmy je lub zlećmy dokonanie wyboru agencji ślubnej. Lokal na dobrą, weselną zabawę powinien spełniać kilka ważnych kryteriów, między innymi posiadać:

  • dostateczną liczbę czystych i schludnych toalet;
  • kuchnię;
  • odpowiednie oświetlenie – przed wybraniem konkretnego lokalu warto sprawdzić, czy po zapadnięciu zmroku da się w nim wytworzyć odpowiedni nastrój. Zabawa przy zbyt intensywnym oświetleniu nie wszystkim będzie się podobać. Im więcej świateł na sali, tym lepiej dla fotografa, pozwoli to na otrzymanie bardziej „miękkich obrazów”. Jeśli sala weselna należy raczej do ciemnych wnętrz, fotograf użyje światła błyskowego, co niestety zaowocuje ostrymi cieniami na fotografiach. Doskonałym pomysłem jest użycie jak największej liczby świec na stołach, stworzą magiczny nastrój. Jeżeli na weselu ma być kamerzysta, warto sprawdzić, w jaki sposób będzie doświetlał salę i czy na parkiecie nie będzie zbyt jasno.
  • odpowiednią akustykę – warto zwrócić na nią uwagę, bo wpłynie nie tylko na całokształt zabawy, ale także samopoczucie zaproszonych osób. Pamiętajcie: gości, którzy nie lubią głośnej muzyki (ludzi starszych, babcie, dziadków, ciocie, wujków) należy umieścić jak najdalej od sprzętu muzycznego, żeby spokojnie mogli porozmawiać. Zwróćcie uwagę na parkiet – drewniany ma właściwości pochłaniania dźwięku. Goście, którzy siedzą 15 m od zespołu czy didżeja będą mogli swobodnie rozmawiać nie przekrzykując się nawzajem. Odmienne właściwości mają płytki, które „roznoszą” dźwięk po każdym zakątku sali.
  • klimatyzację – jest wskazana szczególnie w ciepłych miesiącach. Jeśli w dzień ślubu będzie słoneczna (upalna) pogoda, warto rano pojechać na salę weselną i sprawdzić, czy klimatyzacja już została włączona, ponieważ musi ona schłodzić do odpowiedniej temperatury nie tylko powietrze w lokalu, ale m.in. ściany, stoły itd. Klimatyzacja pozwoli na utrzymanie komfortowych warunków klimatycznych w lokalu nawet przy ogromnym upale na zewnątrz, bez potrzeby dmuchania na gości lodowatym powietrzem w trakcie zabawy, zapobiegnie też tańcom w ukropie;
  • wjazd i toaletę dla osób niepełnosprawnych;
  • wydzielone  miejsce na palarnię;
  • zielony teren, by goście mogli wyjść na zewnątrz a dzieci miały dobre miejsce do zabawy, np. pod opieką animatorów;
  • odpowiednio duży parking, który bez problemu pomieści wszystkie samochody. Warto zwrócić uwagę na to, czy jest strzeżony, czy należy za niego dodatkowo zapłacić?
  • możliwość noclegu – jeśli planujemy zaprosić dużo gości z daleka, trzeba zorientować się, jak wygląda sprawa noclegów; warto sprawdzić, czy obiekt w swojej ofercie posiada pokoje – ile kosztują, czy dostaniemy  zniżki? Jeżeli noclegi zaplanowane są w dalszej odległości od sali weselnej, musimy pomyśleć o bezpiecznym, tanim, sprawnym transporcie;
  • dodatkowe miejsce dla obsługi – bardzo ważną kwestią jest również miejsce, w którym będzie mogła odpocząć grupa ludzi obsługująca wesele, np. kamerzysta czy zespół muzyczny. Te osoby muszą mieć zapewnione dobre miejsce na chwilę przerwy i posiłek, by rzetelnie wykonać swoją pracę, jednocześnie współpracować ze sobą na weselu. W chwilach przerwy będą mogli, nie zakłócając uroczystości, dyskretnie pojawiać się i znikać.

Gdzie wesele zorganizować? – zgiełk miasta kontra zacisze

Kiedy znamy już wstępnie ilość gości weselnych, powinniśmy zastanowić się, czy bardziej zależy nam na tym, by sala znajdowała się w centrum, czy preferujemy lokale znajdujące się za miastem. Jedna i druga lokalizacja posiada zarówno wady, jak i zalety.  Jeśli sala będzie się znajdować poza centrum, powinniśmy zapewnić gościom przejazd po ślubie do sali weselnej, a więc uwzględnić w budżecie dodatkowe koszty transportu. Sale w centrum miasta ze względu na lokalizację pozwalają zaoszczędzić na kosztach transportu, ale za to stosunkowo często nie posiadają ogrodu.

Jak kwiatek do kożucha, czyli dlaczego trzeba określić styl wesela?

Określenie stylu, w jakim chcielibyście zorganizować wesele, jest bardzo pomocne przy wyborze sali. Warto przemyśleć, czy zależy nam na zabytkowych wnętrzach, pałacach, dworkach, czy zamkach, a może bardziej odpowiada folklorystyczny wystrój, karczmiana atmosfera, remiza lub nowoczesne, hotelowe wnętrze.

Często w zabytkowych wnętrzach nie jest oferowana jedna balowa sala, a kilka mniejszych, połączonych ze sobą. Zadbajcie wtedy o możliwość bezpośredniego kontaktu zespołu muzycznego czy didżeja z gośćmi, by uchronić się przed efektem „pustego parkietu”. Warto, by sala taneczna była tak blisko gości jak to możliwe. Możecie się także pokusić w okresie letnim o rozstawienie parkietu z zadaszeniem czy namiotu w ogrodzie i przeniesienie na niego części muzyczno-tanecznej wesela.

Koszt wynajęcia sali to kluczowy argument

Większość osób decyzję o wyborze sali uzależnia przede wszystkim od kosztów. Najczęściej opłata ujmuje wynajem sali, częściowy wystrój stołów, krzeseł, obsługę kelnerską, koszy posiłków oraz napoi. Natomiast alkohol, tort, dodatkowe atrakcje czy wizualizacja oraz florystyka sali stanowią dodatkowe usługi. To jednak nie reguła. Analizując oferty poszczególnych miejsc należy sprawdzić, co dokładnie jest zawarte w określonej cenie, m.in.:

  • Czy ilość napojów jest nielimitowana?
  • Jaki jest koszt posiłków dla małych dzieci?
  • Czy i ile zapłacimy za posiłki dla zespołu muzycznego czy fotografa (najczęściej restauracje oferują 50% od ceny menu dla osoby dorosłej)?
  • Czy jest opłata „korkowa” – za wniesienie własnego alkoholu lub czy należy zakupić alkohol od lokalu?
  • Czy w cenie zawarte są ciasta, owoce i tort?
  • Czy w cenie są dekoracje kwiatowe? (warto o to zapytać, by wiedzieć czy stanowić będą dodatkowy koszt dla Pary Młodej. Musicie mieć pewność, że udekorować salę może Wasza florystka, niestety czasem właściciel sali współpracuje tylko z jedną, wybraną firmą dekoratorską).

Jeśli zaakceptowaliście cenę menu, umówcie się na degustację wybranych dań.

Umowa na wagę złota – co powinna zawierać?

Gdy wybierzecie lokal i ustaliście szczegóły, poproście o ich przedstawienie na piśmie. Umowa dotycząca wynajmu sali weselnej powinna zawierać przede wszystkim informacje o tym:

  • Kiedy trzeba pokryć poszczególne koszty?
  • Ile wynosi zaliczka i co w przypadku, gdy zmieni się zaplanowana czy zadeklarowana liczba gości?
  • Ilu kelnerów będzie pracowało przy weselu?

Bardzo ważną sprawą jest sprawdzenie uprawnień pracowników do wykonywania  pracy na przyjęciu weselnym. Warto wiedzieć, jakie są ich kwalifikacje lub czy znają języki obce, co z pewnością jest istotne, jeśli zaprosiliście gości zza granicy. Możecie poprosić o oświadczenie załączone do umowy. Powinniście także upewnić się, że wykonawca, właściciel lokalu posiada wszelkie uprawnienia do prowadzenia działalności.

Przy wyborze sali weselnej możecie skorzystać z pomocy konsultanta ślubnego, który z pewnością poleci Wam odpowiednie miejsca, wskaże ich zalety i wady.

KOMENTARZE: 26

  1. Nasz wybór padł na restaurację Trzej Kucharze Kraków.
    Zasugerowaliśmy się dobrymi opiniami w internecie i powiem szczerze, że warto było.
    Szukaliśmy właśnie czegoś gustownego z dobrym jedzeniem

  2. Ja swoje wesele miałam w dworku wymysłów i było świetnie. Dobre, bardzo ładnie podane jedzenie, piękny wystrój, miała obsługa, a do tego doradzili mi w innych kwestiach okołoweselnych. Naprawdę polecam!

  3. Z punktu widzenia fotografa ślubnego cudownie jest, gdy sala jest…
    – pełna ludzi w dobrych humorach :)
    a przy okazji może być też:
    – jasna choć to nie warunek konieczny, klubowe oświetlenie sprzyja robieniu nastrojowych zdjęć, ważne by oświetlenie miało naturalny, delikatnie ciepły odcień i
    – pomalowana w neutralnych, jasnych kolorach: np. białym, kremowym lub popielatym.
    Czerwony, różowy, pomarańczowy, zielony, miętowy, turkusowy i inne atrakcyjne na pierwszy rzut oka kolory sprawiają, że goście wyglądają na zmęczonych (zielenie, turkusy, mięty) lub nazbyt pobudzonych (czerwienie, róże, pomarańcze)

  4. przy wyborze warto zwrócić uwagę na akustykę sali… świetna obsługa, jedzenie, klimatyzacja, czy nawet wspaniały parking z granitu mogą nie wystarczyć, gdy będziemy bawić się kilkanaście godzin w huku, nie rozumiejąc co się mówi, śpiewa i gra… Zachęcam do zwracania uwagi na tę ważną, a pomijaną kwestię.

  5. Za niespełna miesiąc bierzemy ślub i robimy wesele. W sumie to się nawet cieszę, że pogoda jest jaka jest. Mam nadzieję, że się ona utrzyma i będziemy mogli zaoszczędzić na ogrzewaniu.

  6. ja też bym chciała ślub w plenerze… ale dj’a mamy już wybranego, a poza tym średniowieczna muzyka mnie tak nie pasjonuje. jak byś szukała dj to polecam dj flesha z flesh agency

  7. ja też bym chciała ślub w plenerze… ale dj’a mamy już wybranego, a poza tym średniowieczna muzyka mnie tak nie pasjonuje.

  8. Mi się marzy występ zespołu muzyki średniowiecznej… Ale zobaczymy, jaki dokładnie mamy budżet i wtedy dopiero zadecydujemy

  9. Mi się mary występ zespołu muzyki średniowiecznej… Ale zobaczymy jaki dokładnie mamy budżet i wtedy dopiero zadecydujemy

  10. Zespół i tak zagra gdzie im Państwo Młodzi powiedzą, aczkolwiek jest kilka sal, gdzie zespoły i DJ nigdy nie zagrają, bo jest stara elektryka i gdy kuchnia włącza piekarniki kilkadziesiąt tysięcy w kilka minut idzie w łeb…Nie mówię, że inne sale są złe, ale drewno dla ucha jest najlepsze.

  11. czyli co, najpierw znajdziemy zespół, a później jedziemy z nimi wybierać taką salę, aby odpowiadała im wymaganiom??

  12. My zdecydowaliśmy się na organizację wesela w hotelu Patria w Wiśle – głównie ze względu na to, że przyjęcie organizujemy w środku tygodnia (w środę), w związku z czym noclegi dla gości mamy darmowe. A poza tym zawsze marzyłam o weselichu w górach, to takie romantyczne jest! :)

  13. Zazwyczaj są to ludzie starsi, warto umieścić ich jak najdalej głośników, zostało to podkreślone w dalszej części zdania.

  14. Polecam Salę Bankietową Trakt Brzeski 146 w Sulejówku ( ok 10km od Warszawy), w 2012 roku płaciliśmy 150zł za osobę, wszystko w cenie oprócz alkoholu. Napoje bez ograniczeń,tort i to dobry. Myślę, że nic z tych rzeczy się nie zmieniło. Mieści do 160 osób, dobre jedzenie, czysto, i bardzo miły,pomocny właściciel.

  15. Ja mogę polecić dworek pod warszawą – chyba najlepsze miejsce na wesela na całym Mazowszu, byłam tam na weselu kuzynki i jest to przepiękne miejsce!! miejsce nazywa się Jaworowy Dwór i jest chyba ok 30 km od warszawy. są miejsca noclegowe dla gosci.

  16. Ja polecam wesele w Zakopanem – jest bardzo dużo karczm o niecodziennej lokalizacji – ja miałam z mężem ślub i wesele w Zakopanem i jestem bardzo zadowolona.

  17. Mądry i przemyślany artykuł. My też mieliśmy mieć wesele w dwóch osobnych salach, ale właśnie ze względu na zabawę i trudności w komunikacji zdecydowaliśmy się na inny lokal, w którym sala i jadalnia są połączone.

  18. bardzo ważna jest klimatyzacja, a co za tym temperatura, bo kiedyś byłam na weselu u koleżanki i przemarzłam do szpiku kości! poza tym chyba filtry nie były czyszczone, bo później przez 3 tygodnie co najmniej nie rozstawałam się z chusteczką (mam alergię na roztocza, a te są w kurzu)…

  19. ja mam podobne doświadczenie – w remizie nie jest tak „sztywno”, no i aspekt ekonomiczny również przemawia na korzyść remizy, a jeszcze jak się ma wujka w OSP, to już w ogóle nie ma, o czym mówić ;]

  20. Właśnie chodzi o to utrzymanie owej temperatury i w związku z tym klimatyzacja powinna być włączona raczej cały czas, szczególnie wtedy gdy są goście i musi być na tyle wydolna, aby dała radę … :)
    pozdrawiam
    Bogdan

  21. szczerze mówiąc na weselach w remizie bawiłem się najlepiej 😀 żałuję, ale moja wesele nie odbędzie się w remizie ;(

  22. Agencje ślubne i eventowe jak najbardziej mogą wziąć na swoje barki kompleksową organizację uroczystości zaślubin i przyjęcia weselnego.
    Do obowiązków organizatorów nie należy załatwianie formalności w USC i kościele, ale mogą w tym pomóc.
    Nie wiem co masz na myśli pisząc „czy jest wskazane”. Z pewnością wsparcie konsultantów ślubnych pozwala narzeczonym zaoszczędzić czas, ogranicza stres do minimum i jest niezwykle ważne w koordynacji dnia uroczystości.

  23. Mam pytanie: czy jest taka możliwość żeby wszystko, co związane z organizacją wesela(dosłownie wszystko), zostawić do dyspozycji firmy eventowej? Czy takie rozwiązanie wchodzi w grę,a jeżeli formalnie tak- to czy jest wskazane? Jakie są wasze doświadczenia w tej kwesti ?, jeżeli je macie.
    Z góry dziękuję

Dodaj komentarz