Zaoszczędź z konsultantem ślubnym!

Zaoszczędź z konsultantem ślubnym!

Wedding planner, doradca ślubny czy konsultant ślubny to różne nazwy tego samego zawodu, który w ostatnich latach postrzegany jest jako jeden z najciekawszych. Rzadziej jednak zwracamy uwagę na to, ile wymaga zaangażowania i wysiłku.

Zaoszczędź z konsultantem ślubnym!O tym, na czym polega praca konsultanta ślubnego i dlaczego jego pomoc w zaplanowaniu ślubu oraz wesela jest niezwykle istotna, rozmawiamy z Martą Jasińską, wedding plannerem i właścicielką Manufaktury Ślubów, agencji organizującej śluby oraz wesela dla Par polskich i międzynarodowych.

Wesele z Klasą: Kim jest konsultant ślubny?

Marta Jasińska: Konsultant ślubny jest ekspertem i specjalistą w swojej dziedzinie. To znawca rynku ślubnego, przewodnik Par Młodych po labiryncie przedślubnych przygotowań. To także doskonały organizator, potrafiący pracować pod presją czasu, skuteczny negocjator, ale także uważny obserwator oraz psycholog – opiekun umiejętnie roztaczający nad Parą Młodą parasol ochronny. Konsultant ślubny wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie do spełniania marzeń Par, z którymi pracuje.

WzK: Na czym polega Pani praca?

M: Praca wedding plannera polega na skrupulatnym i obiektywnym zarządzaniu czynnościami zmierzającymi do zrealizowania uroczystości ślubnej i weselnej, zgodnie z oczekiwaniami Pary Młodej. Na co dzień zarządzamy harmonogramem przygotowań, budżetem weselnym, rekomendujemy usługodawców i ustalamy z nimi warunki współpracy. W dniu uroczystości koordynujemy zaplanowane zadania, czuwamy nad właściwym przebiegiem dostaw, rozliczamy się z podwykonawcami, którzy zakończyli swoje zadania; jednocześnie cały czas opiekujemy się Parą Młodą i gośćmi. Dzięki naszej obecności, Narzeczeni mogą skupić się tylko na celebrowaniu swojego święta.

WzK: Mitów związanych z usługami konsultanta ślubnego jest wiele. Najczęściej jednak można spotkać się z przeświadczeniem, że zatrudnienie wedding plannera to zbędny, niepotrzebny i kosztowny wydatek. Można go obalić?

M: Mitów faktycznie nie brakuje, ale my ciężko pracujemy nad budowaniem właściwego wizerunku konsultanta ślubnego. Wiele osób podziela pogląd, że nasze usługi zarezerwowane są tylko dla najzamożniejszych, a jeśli już konsultant ślubny miałby się przydać, to jedynie przy największych weselach. Tak nie jest. Staramy się, aby nasze wynagrodzenie było oszacowane optymalnie dla Pary Młodej. Poza tym, niekiedy małe pod względem ilości gości wesela, są na tyle skomplikowane logistycznie, że nie każdy jest w stanie dźwignąć ciężar przygotowań.

WzK: Jak konsultant ślubny wycenia swoje usługi?

M: Wynagrodzenie Manufaktury Ślubów jest zależne od zakresu naszych obowiązków i każdorazowo indywidualnie szacowane. Para dokonuje płatności w kilku transzach, z których ostatnia rozliczana jest po uroczystości. Wiem, że niektóre agencje ślubne pobierają określony procent od budżetu weselnego, my jednak pracujemy według innych standardów. Nie pobieramy też prowizji od polecanych podwykonawców, a wynegocjowane upusty w całości przekazujemy Parze Młodej. Uważam, że taki system rozliczeń jest najbardziej jasny i przejrzysty dla każdej ze stron.

Wesele z Klasą: Jakie są wymierne korzyści płynące z zatrudnienia wedding plannera? Dlaczego skorzystanie z jego – z Pani pomocy – jest korzystniejsze niż samodzielne zaplanowanie ślubu? Czy faktycznie dzięki konsultantowi ślubnemu przyszła Para może zaoszczędzić na ślubnych wydatkach?

MJ: Najbardziej oczywiste korzyści, to oszczędność czasu, pieniędzy i gwarancja wysokiej jakości usług. Agencja ślubna ma bazę poszczególnych podwykonawców, których rekomenduje zależnie od oczekiwań i ustaleń z Parą Młodą. Narzeczeni otrzymują gotowy i sprawdzony produkt najwyższej jakości. Sami nie muszą poświęcać wielu godzin na żmudne poszukiwania, rozmowy i negocjacje z potencjalnymi podwykonawcami. I tu ważne słowo – negocjacje. Agencja ma możliwość negocjowania cen z pozycji odbiorcy hurtowego, dzięki temu Para często może liczyć na preferencyjne ceny u podwykonawców, dodatkowe rabaty lub gratisy.

Bardzo istotnym profitem jest zrzucenie z Narzeczonych ciężaru i stresu związanego z przygotowaniami. Obowiązki Pary Młodej ograniczają się do tych najprzyjemniejszych, a resztę przejmują na siebie konsultanci. Chodzi o to, żeby Para Młoda przeżyła w pełni własny ślub i świetnie bawiła się na weselu, bez konieczności zastanawiania się, czy na pewno wszystko przebiega bez zakłóceń. Spraw do załatwienia i dopilnowania przed zaślubinami jest na tyle dużo, że łatwo coś przeoczyć, zapomnieć, pomylić. Konsultanci zapobiegają „wpadkom”, bo zawsze mają plan „B”.

Konsultanci, w przeciwieństwie do Par Młodych, nie kierują się emocjami – są obiektywni i doradzają rozwiązania najlepiej wpisujące się w ślubny projekt danej Pary. Zawsze jednak to ona podejmuje ostateczne decyzje. Wedding planner to taki „Anioł Stróż” Pary Młodej.

WzK: Jak w praktyce wygląda współpraca Narzeczonych z konsultantem?

MJ: Pierwsze spotkanie zwykle jest luźną rozmową o oczekiwaniach Pary Młodej i naszych możliwościach – omawiamy i rozważamy pewne rozwiązania.

Następnym krokiem jest przygotowanie oferty, w której określamy zakres naszych obowiązków oraz ich koszt. Po podpisaniu umowy przystępujemy do realizowania ustaleń, na bieżąco informując Parę Młodą o postępach, często udoskonalając i modyfikując określone punkty umowy, zgodnie z pragnieniami Pary Młodej. Na tym etapie kontakt osobisty nie jest już konieczny, głównym środkiem komunikacji jest dla nas e-mail. Podkreślić jednak muszę fakt, że nigdy nie podejmujemy decyzji za Parę Młodą, a jedynie wskazujemy, rekomendujemy najlepsze rozwiązania, z których to Narzeczeni wybierają odpowiednie dla siebie. Szukamy do czasu, gdy Klient będzie w pełni zadowolony. Nie ograniczmy się do 2 czy 3 ofert z danego zakresu. Dążymy do tego, by nasze Pary miały poczucie komfortu, bezpieczeństwa i swobody wyboru, a osiągnięcie tego jest możliwe jedynie przy zachowaniu wysokiego standardu usług i obsługi Klienta.

WzK: Kto najchętniej korzysta z pomocy konsultanta?

MJ:  Chciałabym powiedzieć, że wszystkie pary, ale doświadczenie pokazuje, że po usługi konsultanta ślubnego najczęściej sięgają najbardziej zapracowani, nie mający czasu na wielogodzinne poszukiwania i penetrowanie rynku ślubnego.

Często są to pary polskie mieszkające i pracujące za granicą lub Pary międzynarodowe, z których jedna ze stron jest narodowości polskiej. Dla takich osób nasza pomoc jest nieodzowna i często jest jedynym sposobem na spełnienie marzeń o perfekcyjnie przygotowanym ślubie i weselu.

Inną grupą są Pary szukające pomocy w określonym zakresie przygotowań, np. znalezienie odpowiedniego obiektu, negocjacje umów, zaplanowanie transferów dla gości lub tylko koordynacja uroczystości.

WzK: Z usług konsultanta ślubnego coraz częściej korzystają osoby znane, celebryci. Zapewne wynika to nie tyle z zachodniej mocy, ale braku czasu i zapracowania. Czy współpraca z nimi układa się inaczej niż standardowo?

MJ:  Śluby i wesela osób znanych wymagają zaangażowania nieco innych narzędzi i podwykonawców niż w pozostałych przypadkach (np. korzystanie z usług firmy ochroniarskiej). Manufaktura Ślubów jest jednak przygotowana na współpracę z każdą Parą, bez względu na stopień popularności, pochodzenie czy miejsce uroczystości. Oczywiście podkreślam, że wszystkie realizacje są dla nas jednakowo ważne i przygotowujemy je z taką samą, należytą starannością.

WzK: Po pomoc konsultanta ślubnego często sięgają osoby, które pragną oryginalnego ślubu i wesela. Czy Pani agencja otwarta jest także na najdziwniejsze projekty?

MJ: Określenie najdziwniejszy jest nacechowane pejoratywnie. A my staramy się, aby każda realizacja była wyjątkowa w znaczeniu pozytywnym i przywoływała dobre wspomnienia zarówno Parom Młodym jak, ich gościom i nam – organizatorom.

Rolą konsultanta jest między innymi, wskazanie właściwych rozwiązań spełniających określone kryteria jakości. Nie sięgamy po narzędzia, które tych kryteriów nie spełniają.

WzK: Można określić czas niezbędny do zorganizowania ślubu i wesela? Ile trwają przygotowania?

MJ: Bardzo różnie, wszystko zależy od tego, kiedy Para Młoda się do nas zgłosi i w jakim terminie chciałaby wziąć ślub. Uroczystości zaplanowane na soboty w najbardziej popularnych miesiącach dobrze zacząć nawet z rocznym wyprzedzeniem.

Idealnie, jeśli na ślubne przygotowania mamy około 7 – 9 miesięcy, zdarza się, że mamy 3 – 5 miesięcy, ale w 6 – 8 tygodni też damy radę zorganizować wymarzone wesele z klasą. 

WzK: Wedding plannerem może zostać właściwie każdy. Ale nie odkryję Ameryki, jeśli stwierdzę, że nie każdy będzie profesjonalistą. Jakie, Pani zdaniem, cechy osobowościowe i jakie wykształcenie konsultant ślubny powinien posiadać?

MJ: Konsultant musi być przede wszystkim świetnym organizatorem, twórczo myślącym, a jednocześnie twardo stąpającym po ziemi. Musi być otwarty na ludzi, ich potrzeby i oczekiwania. Ważne, żeby lubił ludzi i potrafił słuchać, posiadał zmysł estetyczny i wysoką kulturę osobistą. Dobrze, jeśli ma ukończony kurs dla konsultantów ślubnych, prowadzony przez aktywne konsultantki – trenerki. Ich doświadczenie daje pełniejszy obraz zawodu i problemów z nim związanych.

WzK: Czy praca konsultanta ślubnego przynosi Pani satysfakcję?

MJ: Ogromną! Każdego dnia zasypiam i budzę się z uśmiechem, bo należę do tej uprzywilejowanej grupy ludzi, którzy mogą robić to, co sprawia im przyjemność i daje poczucie spełnienia zawodowego. A poza tym, wspaniale jest widzieć Pary zadowolone z efektów naszych kilkumiesięcznych przygotowań. Chociaż nie ukrywam, że jest to praca trudna i bardzo wymagająca.

WzK: Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Magdalena Pudo

 

Marta Jasińska, wedding planer, właścicielka i założycielka marki Manufaktura Ślubów – agencji ślubnej z Warszawy, ale działającej na terenie całego kraju. W realizacjach ślubnych zakochana od 2004 r. Nie uznaje kompromisów, jest wymagająca i konsekwentna, bo świadczenie profesjonalnych usług wedding plannerskich to dla niej podstawa.

BRAK KOMENTARZY

Dodaj komentarz