Wszystko o papeterii na ślubie i weselu

Papeteria, czyli winietki, karty menu, tablica z rozsadzeniem gości itp. jest niezwykle ważnym elementem ślubu i wesela. Pełni funkcję nie tylko dekoracyjną, ale przede wszystkim informacyjną. Pomaga nam zakomunikować gościom wiele ważnych wiadomości związanych z uroczystością, wyeliminować chaos i zamieszanie.

Wszystko o papeterii na ślubie i weselu

Przeczytaj i oceń!

4.8/5 - (30)
Aplikacja dla par młodych Wesele z klasą

Jakie elementy kryją się pod słowem papeteria i jaka jest ich podstawowa funkcja – dziś opowiem Wam wszystko, co powinniście wiedzieć na ten temat.

Oferty promowane

Plan usadzenia gości

Plan usadzenia gości – absolutny ‘must have’ na każdym przyjęciu weselnym. Stoi w dobrze widocznym miejscu przy wejściu na salę. Musi być odpowiednio duży i czytelny.

Zadanie: informacja dla gości, przy którym stole siedzą – jest to obowiązkowy element na każdym przyjęciu weselnym (!!!)

Gdzie umieszczamy: dobrze widoczne miejsce przy wejściu na salę.

Jaka forma: najczęściej jest to tablica z imionami gości wypisanymi pod danym numerem stołu, choć przy większych przyjęciach polecam wypisać imiona gości alfabetycznie i przy każdym imieniu umieścić numer stolika. W ten sposób każdy gość szybciej się odnajdzie na planszy. Co do formatu – polecam, żeby plansza miała wymiary co najmniej 70×100 cm.

O czym warto pamiętać: Zadbajcie o to, żeby plansza była odpowiednio duża. Czasami, przy większej liczbie osób warto umieścić np. dwie plansze po obu stronach wejścia do sali – wtedy goście nie będą musieli się tłoczyć przy jednej tablicy. Zwróćcie uwagę także na to, żeby czcionka była czytelna. Dobrym pomysłem przy większych uroczystościach jest umieszczenie na planszy mniejszego planu sali pokazującego rozstawienie i numerację stolików. W ten sposób goście również szybciej odnajdą swój stolik.

Adobe Stock

Winietki

Zadanie: podstawowe – wskazać gościom wydzielone dla nich miejsca przy stole, choć czasami mogą przybrać także formę podziękowań/prezentów dla gości.

Gdzie umieszczamy: przy nakryciu dla danego gościa.

Jaka forma: najbardziej klasyczne występują w formie karteczek z wydrukowanymi bądź wykaligrafowanymi imionami gości, choć coraz częściej można spotkać bardziej kreatywne rozwiązania, jak np. imiona wypisane na muszlach, kamieniach, liściach itp. Właśnie te kreatywne rozwiązania goście chętniej zabiorą do domu na pamiątkę o Waszej uroczystości.

O czym warto pamiętać: Winietka powinna być odpowiednio duża i czytelna, umieszczona w taki sposób, żeby łatwo było odczytać ją z góry. Jeśli na planie umieszczacie imiona gości wraz z nazwiskami, winietki już mogą zawierać samo imię (ewentualnie z pierwszą literą nazwiska, w przypadku kiedy przy danym stoliku siedzi więcej gości o tym samym imieniu). Jeśli nie chcecie przypisywać danego miejsca przy stole dla gości na sztywno, możecie zrezygnować z winietek i pozostać przy samym planie stołów.

Karty menu

Zadanie: informacja dla gości o serwowanych posiłkach

Gdzie umieszczamy: przy nakryciu dla danego gościa bądź na stole w przeliczeniu maksymalnie jedno menu na 4 osoby.

Jaka forma: najczęściej występują w formie kartek z wydrukowanymi bądź wykaligrafowanymi nazwami dań.

O czym warto pamiętać: karta menu dla gości ze specjalną dietą bądź alergiami powinna zawierać menu skomponowane specjalnie pod dane preferencje żywieniowe. Na przykład, jeśli mamy wśród gości wegetarian, ich karty menu powinny zawierać dania wegetariańskie. Oprócz tego, polecam umieścić na kartach menu informacje o innych posiłkach przewidzianych w trakcie wieczoru oraz orientacyjnych godzinach serwisu. Nie musicie oczywiście wypisywać na karcie menu wszystkich dań dostępnych w bufetach po kolacji, ale sama informacja o przewidzianych bufetach czy innych atrakcjach kulinarnych będzie już bardzo pomocna.

Tablice informacyjne

Zadanie: jak nazwa wskazuje – informowanie gości o różnych ważnych kwestiach związanych z uroczystością.

Gdzie umieszczamy: w miejscach widocznych – tam, gdzie dana informacja będzie przydatna.

Jaka forma: tablica musi być odpowiednio duża, żeby można było na niej w sposób czytelny zamieścić niezbędne informacje. Jak wynika z mojego doświadczenia, najbardziej uniwersalny rozmiar tablicy to 70×100 cm. Polecam, aby informacja na tablicy była umieszczana w formie krótkiego tekstu bądź infografiki.

O czym warto pamiętać: tablice informacyjne mogą mieć różne przeznaczenie i wiele tak naprawdę zależy od koncepcji Waszej uroczystości oraz warunków wybranego lokalu.

Niżej zamieszczam dla Was kilka najczęściej spotykanych rodzajów takich tablic:

  • Powitalna – tablica umieszczana przy wejściu do obiektu weselnego bądź przy wejściu do kościoła / na ceremonię ślubną
  • Plan dnia ślubu i wesela – najlepiej prezentuje się w postaci infografiki, gdzie na osi czasu są oznaczone główne punkty dnia ślubu i wesela (ceremonia, uroczysty obiad, tort, pierwszy taniec, dodatkowe atrakcje, transporty itp.)
  • “Unplugged ceremony” – czyli prośba do gości o nieużywanie telefonów komórkowych podczas ceremonii i pełne przeżywanie tych chwil razem z Parą Młodą
  • Podziękowanie za przybycie – tablica umieszczana przy stoliku z prezentami dla gości zachęcająca do zabrania podarunku do domu. Najczęściej wystawiana w przy wyjściu z sali w późniejszej fazie wieczoru
Adobe Stock

Kierunkowskazy

Zadanie: wskazanie gościom drogi. Bardzo przydatne przy przyjęciach plenerowych z różnego rodzaju strefami (np. ceremonia, strefa chill out, przyjęcie, toalety).

Gdzie umieszczamy: w punktach widocznych, najczęściej na zewnątrz – wszędzie tam, gdzie goście mogą mieć kłopoty ze znalezieniem drogi do celu.

O czym warto pamiętać: kierunkowskazy powinny przede wszystkim jasno wytyczać kierunek, w którym goście powinni podążać. W przeciwnym wypadku wprowadzą niepotrzebne zamieszanie.

Adobe Stock

Winietki bufetowe

Zadanie: ułatwienie gościom rozpoznanie danego dania bądź przekąski serwowanej w bufecie.

Gdzie umieszczamy: przy konkretnym daniu bufetowym.

Jaka forma: najbardziej praktyczne będą winietki składane w formie daszka, w większym formacie, np. 15×7.5 cm przed złożeniem, co po złożeniu daje nam kwadrat 7.5×7.5 cm.

O czym warto pamiętać: winietki bufetowe powinny być odpowiednio duże i czytelne; na weselach międzynarodowych polecam umieszczanie nazw dań na winietkach w dwóch językach. Oprócz tego, na winietce można umieścić infografikę informującą o ważnym składniku bądź właściwości tego dania (np. Przekąska bezglutenowa może zostać oznaczona przekreślonym kłosem, a wegetariańska – listkiem).

Adobe Stock

Księga gości

Zadanie: zebranie życzeń od gości w pięknej oprawie.

Gdzie umieszczamy: na specjalnym stoliku dla księgi gości, który Para Młoda powinna postawić w widocznym miejscu. Jeśli na Waszym weselu jest zaplanowana atrakcja w postaci fotobudki – najlepiej księgę umieścić właśnie przy fotobudce.

Jaka forma: najbardziej klasyczna występuje w postaci książki z grubszymi kartami (białymi albo czarnymi, choć coraz częściej Pary Młode decydują się na zebranie życzeń od gości w innej formie – np. ramki, do której goście wrzucają drewniane serduszka z wypisanymi na nich życzeniami, pudełka do którego goście wkładają oddzielne kartki z życzeniami bądź poradami itp.

O czym warto pamiętać: na stoliku z księgą gości warto także umieścić widoczną z daleka tablicę informacyjną z napisem “Księga gości” oraz ewentualną instrukcją, jeśli oczekujecie od gości jakichś konkretnych działań, np. zrobienie i wklejenie zdjęcia, wpisanie rady bądź wspomnienia związanego z Wami itp.

Oceń artykuł!

4.8/5 - (30)

Valentina Pokrovskaya

Valentina Pokrovskaya

Wedding planner, twórczyni marki Wedding Alchemy® by Valentina oraz akademii on-line dla świadomych Par Młodych i Wedding Plannerów “Planning Like It's Hot”, członkini i rzecznik prasowy Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych. Swoją markę stworzyła z przekonania, że przygotowania do ślubu i wesela powinny być absolutnie wyjątkowym doświadczeniem w życiu Narzeczonych i już od siedmiu lat organizuje śluby i wesela dla Par Młodych z całego świata, które na miejsce swojej uroczystości wybrali polskie wybrzeże, Kaszuby oraz Warmię i Mazury. Główną inspiracją Valentiny w pracy wedding plannera są jej Pary Młode. Dużo uwagi przywiązuje więc do tego, aby organizowane przez nią uroczystości były nie tylko piękne i efektowne, ale przede wszystkim, odzwierciedlały historię zakochanych. Mimo romantycznej natury, uwielbia nowoczesne technologie, pozwalające jej Parom Młodym zaoszczędzić mnóstwo czasu i energii. Na co dzień korzysta z takich rozwiązań jak portal do zarządzania projektami weselnymi, system do elektronicznego podpisywania umów czy rezerwacji spotkań, narzędzie do tworzenia planów sali w wersji 3D itp. Prywatnie mama nastoletniej Emilki i półtorarocznego Arona. Uwielbia głośno słuchać rocka, a dynamiczna jazda samochodem sprawia, że się relaksuje. Wierzy w romantyczną miłość i prawdziwą przyjaźń - na filmach wzrusza się do łez, niezależnie od tego, który już raz ogląda daną produkcję.

Więcej artykułów autora Valentina Pokrovskaya
Portal ślubny Wesele z klasą al. Wojciecha Korfantego 138 40-156 Katowice, śląskie

Ankieta

Zobacz więcej ankiet
Zobacz więcej ankiet
Aplikacja: Planer ślubny - odliczanie dni do ślubu
google-play
appstore